Türkiye'de toplumsal değişme ve belgesel sinema

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2013

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Türkiye’de belgesel sinema, akademik olarak üzerinde yeterince çalısılmamıs bir alandır. Yapılan çalısmalarda da zayıf bir tarihçe bilgisinin üzerine pek çıkılamamıs, belgesel sinema, onu belirleyen toplumsal kosullarla birlikte yeterince irdelenememis, belgesel sinema dönemsellestirilememis, makalelerde de sınırlı olguların dısına pek çıkılamamıstır. Belgesel sinema, tanımından baslayarak “gerçeklik” olgusuyla birlikte, düsünüldügünden - tartısıldıgından ortaya çıkan zayıf literatür de büyük ölçüde bu olguyla sınırlı kalmıstır. Yakın Türkiye tarihini “modernlesme” kavramı üzerinden ele alırken belgesel sinemanın da “modernlesme” kavramıyla ne denli örtüstügünün tartısıldıgı bu çalısmada, Türkiye’de belgesel sinemanın gelisimi toplumsal degisime paralel olarak ele alınmıs ve belgesel sinema dönemsellestirilmistir. Bu baglamda, Türkiye’de belgesel sinema “Propaganda”, “Kültürel Hümanizma” ve “Çokkültürlülük” olarak üç döneme ayrılmıstır. Her dönemin basat özellikleri toplumsal yapıyla iliskilendirilmis; dönemin önemli yönetmenleri ve belgesel filmleri ele alınmıstır. Türkiye’de belgesel sinemacıların bir araya geldigi tek meslek örgütü olan BSB Sinema Eseri Sahipleri Meslek Birligi’nin belgesel film yönetmeni olan üyeleriyle yapılan bir anket çalısmasıyla da, belgesel sinemacıların kendi egilimlerinin yanı sıra Türkiye’deki belgesel sinemayı nasıl yorumladıkları saptanmaya çalısılmıstır. Dönemsellestirme çalısması bir ilk çalısma niteligi tasımaktadır. Belgesel film yönetmenlerin egilimleri hakkındaki arastırma ise bir ilk olma niteligi tasımamakla birlikte belgesel sinema alanını kapsamlı biçimde ele almakta ve alan hakkında önemli veriler saglamaktadır. Belgesel film yönetmeni olarak uzun yıllar üretim yapmanın yanı sıra akademik katkıda da bulunan bir kisi olarak böylesi bir çalısmaya girisirken cesaret kadar sorumluluk duygusundan hareket edilmis; belgesel sinemanın gelecegine projeksiyon yapılmaya çalısılmıstır.
Documentary cinema in Turkey is an area that is not studied academically enough. It hasn't been gone beyond a poor knowledge of history on many studies. Documentary cinema couldn't be studied thoroughly together with the social conditions which specify it. Also documentary cinema couldn't be periodized and moved beyond limited cases on some articles. Starting with the definition of documentary cinema which has been considered and discussed together with the “reality” case, also resulted a poor literature limited on this plot. While undertaking the near term Turkey history through the concept of “modernization“ and discussing how much the documentary cinema overlaps with this concept, in this study, the progress of documentary cinema in Turkey is dealt in parallel with the social change and documentary cinema has been periodized. In this context, documentary cinema is divided into three periods as “Propaganda Period”, “Cultural Humanism Period” and “Multiculturalism Period”. Each period is associated with the dominant features of social structure and documentary films by the most outstanding directors of the period are discussed. In a survey conducted with documentary film directors, members of the only professional organization where the documentary filmmakers come together at BSB Cinema Work Owners' Collective Association, their own tendencies and interpretation of the documentary cinema in Turkey are tried to be determined. This periodization work constitutes a first study. Although the research about the tendency of the documentary directors doesn't have the characteristics of being the first research, it addresses the area comprehensively and provides important data. Doing for many years as the director of the documentary film production, as well as contributing to the academic study, while practicing this process, motivated with the sense of responsibility as well as the sense of courage, it is tried to be made a projection for the future of documentary cinema.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Belgesel sinema, Toplumsal değişme, Propaganda, Kültürel hümanizma, Çokkültürlülük, Documentary film, Social change, Cultural humanism, Multiculturalism

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Aytekin, H. (2013). Türkiye'de toplumsal değişme ve belgesel sinema / Social change and documentary film in Turkey (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.