Yetişkinlerde çocukluk çağı travmalarının duygu düzenleme güçlüğü ile bilişsel çarpıtmalar arasındaki ilişkisi

dc.authorid0000-0002-2947-3261en_US
dc.contributor.advisorŞarlak, Deniz
dc.contributor.authorErgin, Esra
dc.date.accessioned2024-07-12T22:34:54Z
dc.date.available2024-07-12T22:34:54Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-02en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırmada, erişkin bireylerde çocukluk çağı travmalarının, duygu düzenleme güçlüğü ve bilişsel çarpıtmalar arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada yer alan 237 katılımcıya sosyo-demografik bilgi formu, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği Kısa Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği ve Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma, COVID 19 pandemisi dolayısıyla çevrimiçi anketler oluşturularak gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların çocukluk çağı travmaları, duygu düzenleme güçlüğü ve bilişsel çarpıtmaların karşılaştırılması amacıyla bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA uygulanmıştır. Çocukluk çağı travmaları, duygu düzenleme güçlüğü ve bilişsel çarpıtmalar arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla Pearson Korelasyonu; yordayıcı etkinin incelenmesi için ise hiyerarşik regresyon analizi uygulanmıştır. Katılımcıların %59.1’inin kadın, %81.4’ünün bekar, %26.6’sının lisans mezunu, %54.9’unun bir işte çalışmadığı, %80.2’sinin orta düzey gelire ve %76.8’inin çekirdek aileye sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırmada çocukluk çağı travmaları toplam puanı ve duygu düzenleme güçlükleri ile cinsiyet, medeni durum, kardeş sayısı değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Bilişsel çarpıtmalar cinsiyet ve kardeş sayısı değişkenleri bakımından anlamlı farklılık göstermiştir. Çocukluk çağı travmaları fiziksel ihmal ve duygusal ihmal alt boyutları ile duygu düzenleme güçlüğü toplam puanıyla arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki saptanmıştır. Duygu düzenleme güçlükleri ile bilişsel çarpıtmalar arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki saptanmıştır. Kendini suçlayıcı bilişsel çarpıtmaları olan kişilerin duygu düzenleme güçlüğü puanlarının yüksek oluşu anlamlı düzeyde yordanmaktadır. Çocukluk çağı travmalarının ise duygu düzenleme güçlüklerini anlamlı düzeyde yordamadığı sonucu elde edilmiştir. Araştırma bulguları, erken dönem yaşantılarının bireylerin duygu düzenleme becerileri bilişsel işlevleriyle bağlantısını göstermek açısından önemli katkılar sunmaktadır. İleri araştırmalarla sonuçların desteklenebileceği düşünülmektedir.en_US
dc.description.abstractIn this study, the relationship between childhood traumas, difficulty in emotion regulation and cognitive distortions in adults was investigated. Socio-demographic information form, Short Form of Difficulty in Emotion Regulation Scale, Childhood Trauma Scale and Cognitive Distortion Scale were applied to 237 participants in the study. The research was carried out by creating online surveys due to the COVID 19 pandemic. Independent sample t-test and ANOVA were applied to compare the participants' childhood traumas, emotion regulation difficulties, and cognitive distortions. Pearson Correlation to examine the relationship between childhood traumas, emotion regulation difficulties and cognitive distortions; hierarchical regression analysis was used to examine the predictive effects among variables. It was determined that 59.1% of the participants were women, 81.4% were single, 26.6% had a bachelor's degree, 54.9% did not work, 80.2% had a medium income and 76.8% had a nuclear family. In the study, significant differences were found between the total score of childhood traumas and emotional regulation difficulties, and the variables of gender, marital status, and number of siblings. Cognitive distortions differed significantly in terms of gender and number of siblings. A positive and significant relationship was found between the physical neglect and emotional neglect sub-dimensions of childhood traumas and the total score of emotional dysregulation. A positive and significant relationship was found between emotion regulation difficulties and cognitive distortions. People with self-blaming cognitive distortions have a high emotional regulation difficulty score, which is predicted significantly. It was concluded that childhood traumas did not significantly predict emotion regulation difficulties. Research findings provide important contributions in terms of showing the connection of early life experiences with cognitive functions of individuals' emotion regulation skills. It is thought that the results can be supported by further studies.en_US
dc.identifier.citationErgin, E. (2022). Yetişkinlerde çocukluk çağı travmalarının duygu düzenleme güçlüğü ile bilişsel çarpıtmalar arasındaki ilişkisi / Examination of the relationship of childhood traumas with emotion regulation difficulties and cognitive distortions among adults (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12297
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.snmzKT2354en_US
dc.subjectBilişsel çarpıtmalaren_US
dc.subjectÇocukluk çağı travmalarıen_US
dc.subjectDuygu düzenleme güçlükleren_US
dc.subjectChildhood traumasen_US
dc.subjectCognitive distortionsen_US
dc.subjectDifficulties in emotion regulationen_US
dc.titleYetişkinlerde çocukluk çağı travmalarının duygu düzenleme güçlüğü ile bilişsel çarpıtmalar arasındaki ilişkisien_US
dc.title.alternativeExamination of the relationship of childhood traumas with emotion regulation difficulties and cognitive distortions among adultsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar