Genç yetişkinlerde özgünlük ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkide öz-bilincin aracı rolü
Küçük Resim Yok
Tarih
2021
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, otantiklik ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkide öz-bilincin (alt faktörleri kendini düşünme, içsel öz-farkındalık, stil bilinçliliği, görünüm bilinçliliği ve sosyal anksiyete) aracı rolünü incelemektir. Araştırmaya 20-40 yaş aralığında 305 genç yetişkin (182 kadın ve 123 erkek) katılmıştır. Katılımcılara Google Forms aracılığı ile ulaşılmıştır. Verileri toplamak amacıyla bu araştırmada Demografik Bilgi Formu, Otantiklik Ölçeği, Öznel İyi Oluş Ölçeği ve Öz-bilinç Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında ise öncelikle değişkenler arası ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizi yapılmıştır. Ardından çalışmanın temel amacını test etmek için PROCESS Macro kullanılarak aracılık analizleri yapılmıştır. En sonunda da demografik değişkenlerin öznel iyi oluş üzerindeki etkisine bakmak için bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Beklentilerle tutarlı olarak çalışmanın değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuçlar incelendiğinde bireyin otantiklik düzeyi ile öznel iyi oluş düzeyi arasındaki ilişkide içsel öz-farkındalık, stil bilinçliliği, görünüm bilinçliliği ve sosyal anksiyetenin kısmi aracılık ettiği sonucuna varılmıştır. Demografik değişkenlerin öznel iyi oluş ile olan ilişkisine bakıldığında ise gruplar arasında yaş ve gelir düzeyinin anlamlı bir fark yarattığı; cinsiyet ve medeni durumun anlamlı bir fark yaratmadığı ortaya konmuştur. Sonuçlar alanyazın temelinde tartışılmıştır.
The purpose of this study is to examine the mediating role of self-consciousness (sub-factors of self-reflectiveness, internal state awareness, style consciousness, appearance consciousness and social anxiety) in the relationship between authenticity and subjective well-being. 305 young adults (182 female and 123 male) between the ages of 20-40 participated in the study. Participants were reached via Google Forms. Demographic Information Form, Authenticity Scale, Subjective Well-Being Scale and Self-Consciousness Scale were used in this study to collect data. In the analysis of the data, Pearson Moments Multiplication Correlation Analysis was performed to examine the relationships between variables. Then, mediation analysis was performed using PROCESS Macro to test the main purpose of the study. Finally, independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were performed to look at the effect of demographic variables on subjective well-being. Consistent with the expectations, significant relationships were found between the variables of the study. When the results were examined, it was concluded that internal self-awareness, style consciousness, appearance awareness and social anxiety partially mediated the relationship between the individual's authenticity level and subjective well-being. When the relationship between demographic variables and subjective well-being is examined, it is seen that age and income level make a significant difference between the groups; It has been demonstrated that gender and marital status do not make a significant difference. The results are discussed on the basis of the literature.
The purpose of this study is to examine the mediating role of self-consciousness (sub-factors of self-reflectiveness, internal state awareness, style consciousness, appearance consciousness and social anxiety) in the relationship between authenticity and subjective well-being. 305 young adults (182 female and 123 male) between the ages of 20-40 participated in the study. Participants were reached via Google Forms. Demographic Information Form, Authenticity Scale, Subjective Well-Being Scale and Self-Consciousness Scale were used in this study to collect data. In the analysis of the data, Pearson Moments Multiplication Correlation Analysis was performed to examine the relationships between variables. Then, mediation analysis was performed using PROCESS Macro to test the main purpose of the study. Finally, independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were performed to look at the effect of demographic variables on subjective well-being. Consistent with the expectations, significant relationships were found between the variables of the study. When the results were examined, it was concluded that internal self-awareness, style consciousness, appearance awareness and social anxiety partially mediated the relationship between the individual's authenticity level and subjective well-being. When the relationship between demographic variables and subjective well-being is examined, it is seen that age and income level make a significant difference between the groups; It has been demonstrated that gender and marital status do not make a significant difference. The results are discussed on the basis of the literature.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Özgünlük, Öznel iyi oluş, Öz-bilinç, Authenticity, Subjective well-being, Self-consciousness
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Kuzu, N. (2021). Genç yetişkinlerde özgünlük ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkide öz-bilincin aracı rolü / The mediating role of self-consciousness in the relationship between authenticity and subjective well-being in young adults. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.