Evaluation of the effectiveness of music therapy in children with autism spectrum disorder: systematic review
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
AIM: The aim is to evaluate the effectiveness of music therapy in children with autismspectrum-disorders (ASD). MATERIALS-METHODS: Akdeniz University CINAHL, Cochrane, Science Direct, WOS, Ovid, Medline, Ulakbim, YÖK National-Thesis-Center, and Pubmed electronic databases; All trials were scanned with the terms “child”, “autism”, “music therapy” and related MeSH words. RESULTS: As a result of literature reviews, 219 studies have been reached. 50 of the studies were duplication. From the 188 studies, nine studies were obtained which met the inclusion criteria in terms of language, title, summary, and content and reached the full text. Schwartzberg aims to evaluate music’s impact on memory in children with-without ASD, music-therapy has shown a positive effect on memory. Srinivasan et al. reported that children with ASD were grouped (rhythm, robot, control group), those in rhythm group were able to learn and sing songs spontaneously, as a result, verbal communication strengthened and interpersonal communication increased. Thompson et al. reported that familycentered-music-therapy improved the social interactions and parent-child-relationship of the child with ASD but did not improve their language skills. Simpson et al. found that the use of music during the intervention to provide language development to children with ASD or to gain any skill was statistically significant. Kim et al. showed that children with ASD in the music-therapy group had significantly longer eye contact, that they were able to focus their attention longer and their nonverbal communication skills improved better compared to the children in the play group. In their studies, they stated that music-therapy was significantly effective in promoting the social, emotional and motivational development of children with ASD. Sandiford et al. found that Melody Based Communication Therapy in children with ASD examined the effect on speech and showed a statistically significant increase in the word. Schwartzberg et al. stated that music-based social stories have a significant positive effect in their studies to investigate the effects of music-based social stories on the understanding and development of social skills in children with ASD. Blauth included parents in their study because of the high-stress levels of autistic children’s parents. In the study, it was reported that parents were able to develop new and positive ideas via music-therapy by seeing the strengths of their children. CONCLUSION: It is thought that the use of musictherapy in this area will strengthen children’s skills, cognitive and language development, and thus raise the quality of life of children and their parents, and will shed light on the larger studies.
AMAÇ: Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarda müzik terapinin etkinliğinin değerlendirilmesidir. GEREÇ-YÖNTEM: Akdeniz Üniversitesi CINAHL, Cochrane Library, Sciencedirect, WOS, Ovid, Medline, Ulakbim, YÖK Ulusal Tez Merkezi ve Pubmed elektronik veritabanlarından; “çocuk”, “otizm”, “müzik terapi”, “children”, “autism”, “music therapy” anahtar kelimeleri ve ilgili MeSH terimleri ile yapılan araştırmalar taranmıştır. BULGULAR: Literatür taramaları sonucu 219 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmalardan 50’si dublikasyondur. Dublikasyondan sonra kalan 188 çalışmadan, dil, başlık, özet ve içerik bakımından dahil etme kriterlerine uyan ve tam metnine ulaşılan 9 çalışma alınmıştır. Schwartzberg&Silverman (2017)’ın OSB olan ve olmayan çocuklarda müziğin hafıza üzerine etkisini değerlendirmeyi amaçladıkları çalışmalarında müzik terapinin hafıza üzerinde olumlu etkisi olduğunu göstermişlerdir. Srinivasan et al. (2016) çalışmasında OSB olan çocukları ritim, robot, kontrol grupları olarak gruplamış ve ritim grubunda olanların spontan olarak şarkıları öğrenebildiğini, söyleyebildiğini ve sonucunda sözel iletişimin güçlenerek kişilerarası iletişimlerinin arttığını ifade etmiştir. Thompson et al. (2013) çalışmalarında aile merkezli müzik terapinin, OSB olan çocuğun ev-toplumdaki sosyal etkileşimlerini ve ebeveyn-çocuk ilişkisini geliştirdiğini ancak dil becerilerini (sosyal yanıt vermeyi) geliştirmediğini belirtmişlerdir. Simpson et al. (2013) çalışmalarında, OSB olan çocuklara dil gelişimini sağlamak ya da herhangi bir beceriyi kazandırmak için müdahale sırasında müzikal unsurların kullanılmasının, istatistiksel olarak anlamlı ölçüde etkili olduğunu ortaya koymuştur. Kim et al. (2008) çalışmalarında, oyun grubundaki çocuklara kıyasla müzik terapi grubundaki OSB olan çocukların istatistiksel olarak anlamlı ölçüde uzun süre göz teması kurulabildiğini, dikkatini daha uzun süre toplayabildiğini ve sözel olmayan iletişim becerilerinin daha iyi geliştiğini göstermişlerdir. 2009 yılındaki çalışmalarında ise OSB olan çocukların sosyal, duygusal ve motivasyonel gelişimini teşvik etmede, müzik terapinin anlamlı ölçüde etkili olduğunu belirtmişlerdir. Sandiford et al. (2013) çalışmalarında, Melodi Temelli İletişim Terapisinin OSB olan çocuklarda konuşma üzerine etkisini incelemiş ve istatistiksel olarak anlamlı sözcük artışının yaşandığını göstermişlerdir. Schwartzberg et al. (2013) OSB olan çocuklarda, müzik temelli sosyal hikayelerin sosyal becerilerin anlaşılması ve geliştirilmesi üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla yaptıkları çalışmalarında, müzik temelli sosyal hikayelerin anlamlı olumlu etkisinin olduğunu ifade etmişlerdir. Blauth (2017) ise OSB olan çocukların ebeveynlerinin stres düzeylerinin yüksek olması dolayısıyla ebeveynleri çalışmasına dahil etmiştir. Çalışmada müzik terapi ile ebeveynlerin çocuklarının güçlü yanlarını görerek yeni ve olumlu fikirler geliştirebildiklerini bildirilmişlerdir. SONUÇ: OSB olan çocuklarda müzik terapi uygulamasının etkin olduğu çalışmalar mevcuttur. Ancak daha büyük gruplarla ve kanıt düzeyi yüksek araştırmalarla daha fazla çalışılmalıdır. Müzik terapi uygulamasının bu alanında kullanımının, çocukların beceri, bilişsel ve dil gelişimi bakımından güçlendireceği dolayısıyla çocuk ve ebeveynlerinin yaşam kalitesini yükseltirken, daha büyük çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
AMAÇ: Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarda müzik terapinin etkinliğinin değerlendirilmesidir. GEREÇ-YÖNTEM: Akdeniz Üniversitesi CINAHL, Cochrane Library, Sciencedirect, WOS, Ovid, Medline, Ulakbim, YÖK Ulusal Tez Merkezi ve Pubmed elektronik veritabanlarından; “çocuk”, “otizm”, “müzik terapi”, “children”, “autism”, “music therapy” anahtar kelimeleri ve ilgili MeSH terimleri ile yapılan araştırmalar taranmıştır. BULGULAR: Literatür taramaları sonucu 219 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmalardan 50’si dublikasyondur. Dublikasyondan sonra kalan 188 çalışmadan, dil, başlık, özet ve içerik bakımından dahil etme kriterlerine uyan ve tam metnine ulaşılan 9 çalışma alınmıştır. Schwartzberg&Silverman (2017)’ın OSB olan ve olmayan çocuklarda müziğin hafıza üzerine etkisini değerlendirmeyi amaçladıkları çalışmalarında müzik terapinin hafıza üzerinde olumlu etkisi olduğunu göstermişlerdir. Srinivasan et al. (2016) çalışmasında OSB olan çocukları ritim, robot, kontrol grupları olarak gruplamış ve ritim grubunda olanların spontan olarak şarkıları öğrenebildiğini, söyleyebildiğini ve sonucunda sözel iletişimin güçlenerek kişilerarası iletişimlerinin arttığını ifade etmiştir. Thompson et al. (2013) çalışmalarında aile merkezli müzik terapinin, OSB olan çocuğun ev-toplumdaki sosyal etkileşimlerini ve ebeveyn-çocuk ilişkisini geliştirdiğini ancak dil becerilerini (sosyal yanıt vermeyi) geliştirmediğini belirtmişlerdir. Simpson et al. (2013) çalışmalarında, OSB olan çocuklara dil gelişimini sağlamak ya da herhangi bir beceriyi kazandırmak için müdahale sırasında müzikal unsurların kullanılmasının, istatistiksel olarak anlamlı ölçüde etkili olduğunu ortaya koymuştur. Kim et al. (2008) çalışmalarında, oyun grubundaki çocuklara kıyasla müzik terapi grubundaki OSB olan çocukların istatistiksel olarak anlamlı ölçüde uzun süre göz teması kurulabildiğini, dikkatini daha uzun süre toplayabildiğini ve sözel olmayan iletişim becerilerinin daha iyi geliştiğini göstermişlerdir. 2009 yılındaki çalışmalarında ise OSB olan çocukların sosyal, duygusal ve motivasyonel gelişimini teşvik etmede, müzik terapinin anlamlı ölçüde etkili olduğunu belirtmişlerdir. Sandiford et al. (2013) çalışmalarında, Melodi Temelli İletişim Terapisinin OSB olan çocuklarda konuşma üzerine etkisini incelemiş ve istatistiksel olarak anlamlı sözcük artışının yaşandığını göstermişlerdir. Schwartzberg et al. (2013) OSB olan çocuklarda, müzik temelli sosyal hikayelerin sosyal becerilerin anlaşılması ve geliştirilmesi üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla yaptıkları çalışmalarında, müzik temelli sosyal hikayelerin anlamlı olumlu etkisinin olduğunu ifade etmişlerdir. Blauth (2017) ise OSB olan çocukların ebeveynlerinin stres düzeylerinin yüksek olması dolayısıyla ebeveynleri çalışmasına dahil etmiştir. Çalışmada müzik terapi ile ebeveynlerin çocuklarının güçlü yanlarını görerek yeni ve olumlu fikirler geliştirebildiklerini bildirilmişlerdir. SONUÇ: OSB olan çocuklarda müzik terapi uygulamasının etkin olduğu çalışmalar mevcuttur. Ancak daha büyük gruplarla ve kanıt düzeyi yüksek araştırmalarla daha fazla çalışılmalıdır. Müzik terapi uygulamasının bu alanında kullanımının, çocukların beceri, bilişsel ve dil gelişimi bakımından güçlendireceği dolayısıyla çocuk ve ebeveynlerinin yaşam kalitesini yükseltirken, daha büyük çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Child, Autism, Music therapy, Nurse, Çocuk, Otizm, Müzik terapi, Hemşire
Kaynak
Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Zülkar, Y. , Söyünmez, S. , Gürhopur, F. , Dalgıç, A. (2019). Evaluation of the effectiveness of music therapy in children with autism spectrum disorder: systematic review / Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda müzik terapinin etkinliğinin değerlendirilmesi: sistematik derleme. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi.