Kadın güçlendirme psikoeğitim programının kadın üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumu ve toplumsal cinsiyet rolü stresine etkisi
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın genel amacı, kadın güçlendirme psikoeğitim programının, kadın üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumu ve toplumsal cinsiyet rolü stresi düzeylerine etkisini incelemektir. Çalışma ön test–son test kontrol gruplu model ilkelerine uygun deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, psikoeğitim katılmaya gönüllü olan 19-21 yaş aralığındaki 14’ü deney grubu 14’ü kontrol grubu olmak üzere 28 kadın üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. 10 oturum süren deneysel işlem çevrimiçi ortamda araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Çalışmanın verileri Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği, Kadın Toplumsal Cinsiyet Rolü Stresi Ölçeği ve Kadın Güçlendirme Psikoeğitim Programı Değerlendirme Formu kullanılarak çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Verilerin istatiksel analizinde, kadın güçlendirme psikoeğitim programının etkisini görmek ve grupların ölçümlerini karşılaştırmak için Bağımsız Örneklemler t Testi, Eşli Örneklemler için t Testi, Bağımsız İki Örneklem t Testi Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıra Sayıları Testi kullanılmıştır. Kadın Güçlendirme Psikoeğitim Programı Değerlendirme Formundan elde edilen nitel veriler ise içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, feminist psikolojik danışmanlık ve psikoterapi kuramına dayalı kadın güçlendirme psikoeğitim programına katılan deney grubunun ön test, son test ve izleme testi toplam puanları ile yapılan değerlendirmeler sonucunda deney grubunun toplumsal cinsiyet rolleri tutum düzeylerinin olumlu yönde değiştiği, toplumsal cinsiyet rolü stresi düzeylerinin de azaldığı ve bu sonuçların izleme sürecinde de korunduğu görülmüştür.
The general purpose of this study is to examine the effect of woman empowerment psychoeducation program on gender role attitude and gender role stress levels of female university students. Pre-test – post-test is an experimental study in accordance with the principles of the control group model. The study group of the study consisted of 28 female university students between the ages of 19-21 who volunteered to participate in psychoeducation, 14 of whom were experimental group and 14 of whom were control groups. The experimental process, which lasted 10 sessions, was implemented by the researcher in the online environment. The data of the study were collected online using Gender Roles Attitude Scale, Feminine Gender Role Stress Scale and Women's Empowerment Psychoeducation Program Evaluation Form. In the statistical analysis of the data, Independent Samples t Test, Paired Samples t Test, Independent Two Sample t Test, Mann Whitney U Test and Wilcoxon Signed Rank Test were used to see the effect of the woman empowerment psychoeducation program and to compare the measurements of the groups. The qualitative data obtained from the Woman Empowerment Psychoeducation Program Evaluation Form was analyzed using content analysis.As a result of the research, as a result of the evaluations made with the pretest, posttest and follow-up test total scores of the experimental group participating in the woman empowerment psychoeducation program based on feminist psychological counseling and psychotherapy theory, it was seen that the gender role attitude levels of the experimental group changed positively, the gender role stress levels decreased and these results were preserved in the monitoring process.
The general purpose of this study is to examine the effect of woman empowerment psychoeducation program on gender role attitude and gender role stress levels of female university students. Pre-test – post-test is an experimental study in accordance with the principles of the control group model. The study group of the study consisted of 28 female university students between the ages of 19-21 who volunteered to participate in psychoeducation, 14 of whom were experimental group and 14 of whom were control groups. The experimental process, which lasted 10 sessions, was implemented by the researcher in the online environment. The data of the study were collected online using Gender Roles Attitude Scale, Feminine Gender Role Stress Scale and Women's Empowerment Psychoeducation Program Evaluation Form. In the statistical analysis of the data, Independent Samples t Test, Paired Samples t Test, Independent Two Sample t Test, Mann Whitney U Test and Wilcoxon Signed Rank Test were used to see the effect of the woman empowerment psychoeducation program and to compare the measurements of the groups. The qualitative data obtained from the Woman Empowerment Psychoeducation Program Evaluation Form was analyzed using content analysis.As a result of the research, as a result of the evaluations made with the pretest, posttest and follow-up test total scores of the experimental group participating in the woman empowerment psychoeducation program based on feminist psychological counseling and psychotherapy theory, it was seen that the gender role attitude levels of the experimental group changed positively, the gender role stress levels decreased and these results were preserved in the monitoring process.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Toplumsal cinsiyet, Toplumsal cinsiyet rolü tutumu, Toplumsal cinsiyet rolü stresi, Kadın toplumsal cinsiyet rolü stresi, Güçlendirme eğitimi, Gender, Gender role attitude, Gender role stress, Feminine gender role stress, Empowerment education
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Çuhadaroğlu, A. (2022). Kadın güçlendirme psikoeğitim programının kadın üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumu ve toplumsal cinsiyet rolü stresine etkisi / The effect of the woman empowerment psychoeducation program on the gender role attitudes and gender role stress of female university students. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.