Okul öncesi dönemde pandemi sürecinde çocukların oyun hakkına ilişkin öğretmen görüşleri
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırma okul öncesi dönemde pandemi sürecinde çocukların oyun oynama haklarının nasıl bir engelle karşılaştığı ve ne gibi düzenlemelerin oluştuğunu ortaya koymak ve “Oyun Hakkına” ilişkin öğretmenlerin görüşlerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımına göre tasarlanmış betimsel araştırma modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanmış olan veri toplama aracı ile 2020-2021 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan okul öncesi eğitim kurumları ve pandemi sürecinde bu eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerden amaçlı ve kartopu yöntemi kullanılarak örnekleme seçilmiş 80 öğretmen ile derinlemesine görüşme yapılarak elde edilmiştir. Görüşme sonrası elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Veriler yorumlanırken temalar ve her bir tema için kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; Öğretmenler oyunu bir hak olarak gördüklerini ve oyun hakkının doğal bir hak olduğunu çocuğun doğası gereği oyun oynadığını belirtmişlerdir. Öğretmenler pandemide oyunun önemini daha fazla fark ettiklerini oyun hakkına önem verdiklerini fakat aniden ortaya çıkan Covid 19 pandemisinde ilk defa karşılaştığımız kısıtlama kapatma ve çeşitli kurallara uymak koşuluyla ancak belirli düzenlemeler yaparak oyuna yer verebildiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler pandemi sürecinde ve öncesinde oyun hakkı ile ilgili bir etkinlik yapmadıklarını ve pandemi koşullarından dolayı eğitim sürelerinin ve bunun sonucu olarak hem oyun sürelerinin kısaldığını hem de sınıf mevcutlarının azaldığını belirtmişlerdir. Öğretmenler pandemi sürecinde çocukların sosyalleşemediklerini ve daha çok bireyselleştiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler pandemi sürecinde öğrenme merkezlerini kapattıklarını oyun materyallerini sınırladıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler pandemi sürecinde okulda çocukların daha çok hareketli koşmalı oyunlar, yarışmalı parkur oyunları, bireysel oyunlar ve öğretmen rehberliğinde kurallı yapılandırılmış oyunları oynamayı tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin geneli pandemi sürecinde çoğunlukla temassız oyunlar tercih ettiklerini ve daha çok sınıf ortamında vakit geçirdiklerini belirtmişlerdir. Covid 19 pandemisi dolayısıyla çocuklar oyun oynamada bir engel ile karşılaşmışlar yeteri kadar ve istedikleri gibi özgürce oyun oynayamamışlardır. Covid 19 pandemi sürecinde çocukların oyun oynama süreleri, oyun alanları, oyun davranışlarında birçok değişiklik ile karşılaşıldığı, oyunlarda maske ve mesafe kurallarına uyma zorunluluğu, sürekli dışarıdan gelen uyarıların ve kısıtlamaların oyunları etkilediklerini ve bunun sonucunda istemeden de olsa çocukların oyun haklarında bir engellenme ile karşılaştıkları sonucuna ulaşılmıştır.
This research was carried out in order to reveal the obstacles to the right to play of children during the pandemic process in the preschool period and what kind of regulations were formed, and to evaluate the views of teachers on the "Right to Play". The research was carried out using a descriptive research model which is designed according to the qualitative research approach. The research data were obtained with the data collection tool prepared by the researcher by conducting in-depth interviews with 80 teachers selected a sample by using the snowball method among , the teachers working in the educational institutions providing early childhood education in Istanbul in the 2020-2021 academic year. The data obtained after the interview were analyzed with the content analysis technique. While interpreting the data, themes and categories were created for each theme. According to the findings obtained in the research; The teachers stated that they see the game as a right and that the right to play is a natural right, and that the child plays games by nature. Teachers stated that they realized the importance of the game more in the pandemic, they attach importance to the right to play, but they could only provide them playing games by making certain arrangements, complying with various rules, during the restrictions in the Covid 19 pandemic. Teachers stated that they did not do any activity related to the right to play during and before the pandemic, and due to the pandemic conditions, their education period and as a result, both the game times and the class sizes decreased. Teachers stated that children could not socialize and become more individualized during the pandemic process. Teachers stated that they closed their learning centers during the pandemic process and limited the game materials. Teachers stated that during the pandemic process, children at school mostly preferred to play active running games, competitive parkour games, individual games and structured games with teacher guidance. Most of the teachers stated that they mostly preferred non-contact games during the pandemic process and they spent more time in the classroom environment. Due to the Covid 19 pandemic, children encountered an obstacle in playing games, and they could not play freely as they wanted. It was concluded that during the Covid 19 pandemic process, many changes were encountered in children's playing times, playgrounds, and play behaviors, the obligation to comply with mask and distance rules in games, constant warnings and restrictions from outside affect the games, and as a result, children unintentionally faced a hindrance in their play rights.
This research was carried out in order to reveal the obstacles to the right to play of children during the pandemic process in the preschool period and what kind of regulations were formed, and to evaluate the views of teachers on the "Right to Play". The research was carried out using a descriptive research model which is designed according to the qualitative research approach. The research data were obtained with the data collection tool prepared by the researcher by conducting in-depth interviews with 80 teachers selected a sample by using the snowball method among , the teachers working in the educational institutions providing early childhood education in Istanbul in the 2020-2021 academic year. The data obtained after the interview were analyzed with the content analysis technique. While interpreting the data, themes and categories were created for each theme. According to the findings obtained in the research; The teachers stated that they see the game as a right and that the right to play is a natural right, and that the child plays games by nature. Teachers stated that they realized the importance of the game more in the pandemic, they attach importance to the right to play, but they could only provide them playing games by making certain arrangements, complying with various rules, during the restrictions in the Covid 19 pandemic. Teachers stated that they did not do any activity related to the right to play during and before the pandemic, and due to the pandemic conditions, their education period and as a result, both the game times and the class sizes decreased. Teachers stated that children could not socialize and become more individualized during the pandemic process. Teachers stated that they closed their learning centers during the pandemic process and limited the game materials. Teachers stated that during the pandemic process, children at school mostly preferred to play active running games, competitive parkour games, individual games and structured games with teacher guidance. Most of the teachers stated that they mostly preferred non-contact games during the pandemic process and they spent more time in the classroom environment. Due to the Covid 19 pandemic, children encountered an obstacle in playing games, and they could not play freely as they wanted. It was concluded that during the Covid 19 pandemic process, many changes were encountered in children's playing times, playgrounds, and play behaviors, the obligation to comply with mask and distance rules in games, constant warnings and restrictions from outside affect the games, and as a result, children unintentionally faced a hindrance in their play rights.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Çocuk, Çocuk hakları, Oyun, Oyun hakkı, Pandemi, Child, Children's rights, Pandemic, Play, Right to play
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Evcen, S. N. (2022). Okul öncesi dönemde pandemi sürecinde çocukların oyun hakkına ilişkin öğretmen görüşleri / Teacher's opinions about children's right to play during the pandemic in the pre'school period (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.