Altı yaş çocuklarının sosyal-duygusal uyumlarının babaların özellikleri açısından incelenmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2006

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

T.C. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Çocuk, doğumundan yetişkinliğe kadar geçen sürede, çeşitli gelişim evrelerini yaşar. Biyolojik, motor, zihinsel, duygusal, dil, ahlak, sosyal, sosyo-kültürel, psiko-sosyal gibi çok yönlü oluşan bu gelişim süreçleri arasında en önemli olanlardan biri, sosyalleşme sürecidir. Sosyalleşme, bireyin, özellikle de çocuğun bir grubun üyesi olduğu ve bu grubun içinde bir işlev kazandığı bir süreçtir. Özellikle 6 yaş evresi, çocuğun okula başlaması nedeniyle gruplaşma, dolayısı ile sosyalleşme çağıdır. Çocuğun, akran ya da oyun gruplarından birine katılması, bir gereksinim olduğu kadar, çocuğun sosyalleşmesi için bir zorunluluktur. Sağlıklı etkileşim ortamından gelen çocuk okula başladığında, kendini tanıyan, kabul eden, seven, kendisi ile barışık, olumlu düşünen bir birey olarak başarılardan keyif alacak, her başarı ve ona bağlı olarak yakın çevresinden aldığı geribildirim, onu yeni başarılara yöneltecektir (Yavuzer, 1999). Ailenin çocuğun sosyalleşmesi üzerindeki etkisi belirleyici etkisi pek çok araştırma ile ortaya konmuştur. Hoşgörülü ve demokratik evlerde büyüyen çocuklar, arkadaş ilişkilerinde daha etkin, daha girişken, yaratıcı fikirler öne sürebilen, fikirlerini serbestçe söyleme eğilimini gösteren çocuklar olmaktadırlar (Baldwin & Watson, 1980). 6 yaş çocuğu hem aile hem okul ortamında sosyalleşmeyi öğrenmektedir. Bununla beraber, en yakın ilişkileri aile içinde yaşadığı ve ailenin değerlerinin çocuğun gelişimi üzerinde belirleyici olduğunu söyleyebiliriz. Çocuğun sosyalleşmesinde ailenin etkisi konusunda yapılan araştırmalarda annenin rolünün daha çok ele alındığı görülmektedir. Öt yandan, çocuğun sosyal ve duygusal gelişiminde babanın rolünün de önemli olduğunu gösteren araştırmalar mevcuttur. Günümüzde babalar, çocuklarıyla geleneksel rollerinden farklılık gösteren ilişkiler kurmakta ve onların yaşamını farklı boyutlarda etkileyebilmektedirler. Bugünün yaşam koşulları hem anne hem de babanın geleneksel rollerini değiştirmekte, babanın çocuğu ile daha doğrudan ve yakın ilişki kurmasını, onun yaşamı bakımı için sorumluluk üstlenmesini gerektirmektedir. Bu araştırmada özellikle, 6 yaş dönemi gibi önemli bir sosyalleşme evresinde babanın etkilerini ortaya çıkaran bir çalışma yapmak hedeflenmiştir. Araştırmada kullanılan yöntem, betimsel tarama modelidir. İstanbul il sınırları içinde orta sosyo-ekonomik düzeyde yaşayan altı yaş çocukları olan babalar ve onların çocukları ile çalışılmıştır. Kadıköy ilçesinde yaşayan beş farklı okula devam eden, altı yaş anasınıfı öğrencilerinden rastgele seçilen yetmiş öğrenci örneklem grubunu temsil etmektedir. Orta derecede sosyo-ekonomik seviyeye ulaşılmıştır. Araştırma verileri , Marmara Sosyal-Duygusal Uyum Ölçeği (MASDU) ve AÇEV Baba Destek Programı (BADEP) analiz teknikleri kullanılarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Yayla, Ö. (2006). Altı yaş çocuklarının sosyal-duygusal uyumlarının babaların özellikleri açısından incelenmesi / The social and emotional adjustment of six years old children according to the fathers qualifications. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.