Yeni politik sinema: Yeşim Ustaoğlu Sineması üzerine bir inceleme
Yükleniyor...
Tarih
2010
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Sinema toplumsal olaylardan ve olgulardan beslenen, etkilenen bir sanattır. 1990 sonrası Türkiye yönetmen sineması alanının incelendiği bu çalısmada son dönem kültürel, ekonomik ve politik sartlar üzerinde önemli etkisi olan küresellesme sürecinin muhalif sinema üzerindeki etkisi incelenmektedir. Küresellesme kavramının farklı tanımlarına, küresellesme sürecinin kültür üzerindeki etkilerine değinilerek küresellesmenin sinema üzerindeki etkileri ortaya konmaktadır. Küresellesmenin bir sonucu olarak ortaya çıkan kimlik kavramındaki değisim ve çokkültürcülük politikasının, etnik kimliklere yüklediği politik anlama genel bir çerçeveden bakılarak 1990 sonrası Türkiye yönetmen sineması içerisinde değerlendirilebilecek yeni politik sinemanın muhalif niteliği Yesim Ustaoğlu filmleri üzerinden “iktidar” ve “muhalefet” kavramlarıyla tartısılmaktadır. Çalısmanın kavramsal çerçevesini olusturan Michel Foucault’un “iktidar” ve “muhalefet” tanımları, Foucault’un izlediği yol tersten izlenerek, muhalefeti tanımlamak için öncelikle iktidarın tanımının yapılması yolu ile ortaya konmaktadır. Yeni politik sinemanın bir muhalefet alanı olarak nasıl tanımlandığı ve Ulusötesi sinema ile gösterdiği bezerliklere değinilerek, 1990 sonrası Türkiye yönetmen sineması alanından örnek olarak seçilen Yesim Ustaoğlu sineması, aidiyet, kimlik, bellek ve yolculuk kavramları ile incelenerek Türkiye’de yeni politik sinemanın muhalefet alanı olarak tasıdığı nitelik değerlendirilmektedir.
As an art form, cinema is fed and influenced by social events and phenomena. This study focuses on the Turkish Auteur Cinema after 1990, its influence on the globalisation process, with its important effects on recent cultural, economic and political conditions as an opposing cinema. Globalisation impact on cinema is considered from its various definitions and the process of its effects on culture. Analysing a general perspective on the transition of identity conceptually, and multiculturalism policy, in addition to the opposition nature of the New Politic Cinema, within the Turkish auteur cinema after 1990, is undertaken through Yesim Ustaoğlu’s films as a result of their considerable “power” and “opposition” concepts. The “power” and “opposition” definitions of Michel Foucault construct the conceptual framework of this study. However, by following a contrary method to Foucault, “opposition” is defined in relation to “power”. By referring to how the New Politic Cinema is defined as an opposition arena and its similarities to Trans-national Cinema, the essence of the New Politic Cinema in view of Yesim Ustaoğlu’s cinema thereby becomes an epitome that represents the Turkish auteur cinema after 1990, and also by its categorisation, identity, mind and journey concepts.
As an art form, cinema is fed and influenced by social events and phenomena. This study focuses on the Turkish Auteur Cinema after 1990, its influence on the globalisation process, with its important effects on recent cultural, economic and political conditions as an opposing cinema. Globalisation impact on cinema is considered from its various definitions and the process of its effects on culture. Analysing a general perspective on the transition of identity conceptually, and multiculturalism policy, in addition to the opposition nature of the New Politic Cinema, within the Turkish auteur cinema after 1990, is undertaken through Yesim Ustaoğlu’s films as a result of their considerable “power” and “opposition” concepts. The “power” and “opposition” definitions of Michel Foucault construct the conceptual framework of this study. However, by following a contrary method to Foucault, “opposition” is defined in relation to “power”. By referring to how the New Politic Cinema is defined as an opposition arena and its similarities to Trans-national Cinema, the essence of the New Politic Cinema in view of Yesim Ustaoğlu’s cinema thereby becomes an epitome that represents the Turkish auteur cinema after 1990, and also by its categorisation, identity, mind and journey concepts.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Küresellesme, Kimlik, Özne, Muhalif sinema, Yeni politik sinema, Globalisation, Identity, Subject, Opposing cinema, New politic cinema
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Cıvaş, G. (2010). Yeni politik sinema: Yeşim Ustaoğlu Sineması üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.