İlköğretim Türkçe öğretmenlerinin mizah tarzları ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki / The relationship between primary schools Turkish teachers humour style and their burnout

dc.contributor.advisorFarsakoğlu, Mustafa
dc.contributor.authorKaragöz, Oğuzhan
dc.date.accessioned2024-07-12T22:16:48Z
dc.date.available2024-07-12T22:16:48Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerinin mizah tarzları ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmış, betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma evrenini, İstanbul ili Kadıköy ilçesinde ilköğretim okullarında görev yapan 194 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem alınmamış, araştırma evren üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, veriler, iki bölümden oluşan bir anket aracılığı ile toplanmıştır. Anketin ilk bölümü; “Kişisel Bilgi Formu” ve “Maslach Tükenmislik Envanteri”nden, ikinci bölümü ise; “Mizah Tarzları Ölçeği”’nden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 16.0 programından yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; Öğretmenlerin katılımcı mizah puanları ile kişisel başarısızlık puanları arasında düşük düzeyde ve istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuş, öğretmenlerin katılımcı mizah düzeyleri artıkça düşük düzeyde de olsa kişisel başarısızlık düzeyleri azaldığı görülmüştür. Öğretmenlerin katılımcı mizah puanları ile duygusal tükenme ve duyarsızlaşma puanları arasında düşük düzeyde ilişki bulunmuş; ancak bu ilişki istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Öğretmenlerin kendini geliştirici mizah puanları ile kişisel başarısızlık puanları arasında düşük düzeyde ve istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuş, öğretmenlerin kendini geliştirici mizah düzeyleri artıkça düşük düzeyde de olsa kişisel başarısızlık düzeyleri azaldığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin kendini geliştirici mizah puanları ile duygusal tükenme ve duyarsızlaşma puanları arasında düşük düzeyde ilişki bulunmuş; ancak bu ilişki istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Öğretmenlerin saldırgan mizah puanları ile duyarsızlaşma puanları ve kişisel başarısızlık puanları arasında düşük ve orta düzeyde istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuş, öğretmenlerin saldırgan mizah düzeyleri artıkça düşük düzeyde de olsa duyarsızlaşma düzeylerinin azaldığı, öğretmenlerin saldırgan mizah düzeyleri artıkça orta düzeyde de olsa kişisel başarısızlık düzeylerinin de arttığı görülmüştür. Öğretmenlerin III saldırgan mizah puanları ile duygusal tükenme puanları arasında düşük düzeyde ilişki bulunmuş; ancak bu ilişki istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Öğretmenlerin kendini yıkıcı mizah puanları ile duygusal tükenme puanları arasında düşük düzeyde ve istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuş, öğretmenlerin kendini yıkıcı mizah düzeyleri artıkça düşük düzeyde de olsa duygusal tükenme düzeyleri azaldığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin kendini yıkıcı mizah puanları ile duyarsızlaşma puanları ve kişisel başarısızlık puanları arasında düşük düzeyde ilişki bulunmuş; ancak bu ilişki istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, yorumlanmış ve tartışılmıştır. Ayrıca, konu ile ilgilenen araştırmacılara fikir vermesi için sonuç bölümünde çeşitli önerilere yer verilmiştir. en_US
dc.description.abstractThis research is a descriptive study which aims to investigate the relation between Turkish teachers’ homour style and their burnout. The population of the study consists of 194 Turkish teachers working at primary schools in Kadıköy. No sample was taken and study was carried out through the population. In the study, the data was obtained by the questionnaire that has two parts. The first part of questionnaire consists of Personal Information Form and Maslach Burnout Inventory, the second part consists of Humour Style Scale. The data collected was analyzed by using SPSS for Windows 16 As to the obtained findings of the research; There is a significant relation between teachers’ scores of affiliative homur and personal failure scores at a low level. When the level of affiliation icreases, the level of personal failure decreases at a low level. Also, a relation between teachers’ scores of affiliative homur and emotional burnout and desensitization was found but this relation was not statistically significant. There is a significant relation between teachers’ scores of self enhancing homur and personal failure scores at a low level. It was found that When the level of self enhancing icreases, the level of personal failure decreases at a low level. Also, a relation between teachers’ scores of self enhancing humour and emotional burnout and desensitization was found at a low level but this relation was not statistically significant. There is a significant relation between teachers’ scores of aggressive homur and desensitization and personal failure scores at a low and average level. When the level of aggressive humour icreases, the level of desensitization decreases at a low level. Additionally; When the level of aggressive humour icreases, the level of personal failure icreases at an average level. Also, a relation between teachers’ scores of agressive homur and emotional burnout was found at a low level but this relation was not statistically significant. There is a significant relation between teachers’ scores of self defeating homur and personal failure scores at a low level. When the level of self defeating humour icreases, the level of emotional burnout decreases at a low level. Also, a relation between teachers’ scores of self defeating homur and desensitization and personal failure was found at a low level but this relation was not statistically significant. The obtained findings was interpreted and discussed. Also, some suggestions were presented to give ideas to the other reserchers.en_US
dc.identifier.citationKaragöz, Oğuzhan (2009). İlköğretim Türkçe öğretmenlerinin mizah tarzları ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki / The relationship between primary schools Turkish teachers humour style and their burnout (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10369
dc.institutionauthorKaragöz, Oğuzhanen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0396en_US
dc.subjectMizah Tarzlarıen_US
dc.subjectTükenmişlik Düzeylerien_US
dc.subjectHumour Styleen_US
dc.subjectBurnout Levelen_US
dc.titleİlköğretim Türkçe öğretmenlerinin mizah tarzları ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki / The relationship between primary schools Turkish teachers humour style and their burnouten_US
dc.title.alternativeThe relationship between primary schools Turkish teachers humour style and their burnouten_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Küçük Resim Yok
İsim:
İlköğretim Türkçe öğretmenlerinin mizah tarzları ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki / The relationship between primary schools Turkish teachers humour style and their burnout
Boyut:
1007.68 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Oğuzhan_Karagöz_071109120.pdf
Boyut:
1007.68 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format