Öz yeterlik ile kariyer gelişmi ilişkisi : Pendik ilçesi eğitimcileri örneği

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırmada İstanbul ili, Pendik ilçesinde 2018-2019 eğitim-öğretim yılı içerisinde özel okullarda ve devlet okullarında görev yapan eğitimcilerin öz yeterlikleri ile kariyer gelişimleri arasındaki ilişki araştırılmak istenmiştir. Tarama modelli bu araştırmaya 755 öğretmen, 90 müdür yardımcısı ve 80 okul müdürü katılmıştır. Araştırmada öğretmen ve okul idarecilerinin genel öz yeterlik algılarını tespit etmek amacıyla “Genel Öz Yeterlik Ölçeği” , demografik bilgilerini tespit etmek amacıyla da Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ?=.90 olarak bulunmuştur. Verilerin toplama sürecinde ilçede belirli dönemlerde okul idarecilerine yönelik yapılan toplantılara ve okullara gidilerek eğitimcilere araştırma hakkında bilgi verilmiştir. Ölçekler dağıtılarak araştırmaya katılmak isteyen öğretmenlerden ve okul idarecilerinden veriler toplanmıştır. Eğitimcilere yönelik kariyer gelişimlerine ilişkin öz yeterlik düzeyleri incelendiğinde kariyer basamağı, eğitim düzeyi ve kariyer hedeflerinin olup olmaması değişkenleri temel alınmıştır. Öz yeterlik ile kariyer gelişimi arasındaki ilişki kariyer basamaklarına göre incelendiğinde, öz yeterlik düzeyinin kariyer bakımından alt basamaktan üst basamağa doğru arttığı tespit edilmiştir. Buna ek olarak okul müdürlerinin ve müdür yardımcılarının öz yeterlik düzeyleri oldukça yüksek ve ortalamanın üzerinde iken öğretmenlerin öz yeterlik düzeyleri ortalamanın altında kaldığı saptanmıştır. Öz yeterlik ile kariyer gelişimi arasındaki ilişki mezun oldukları eğitim seviyesine göre incelendiğinde yüksek lisans mezunlarının öz yeterlik düzeyi lisans mezunlarına göre daha yüksek seviyede çıkmış, doktora yapan eğitimcilerin sayısı az olduğundan karşılaştırma yapılamamıştır. Öz yeterlik ile kariyer gelişimi arasındaki ilişki kariyer hedefinin olup olmamasına göre incelendiğinde ise; kariyer hedefi olan eğitimcilerin öz yeterlik düzeylerinin kariyer hedefi olmayan eğitimcilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Eğitimcilerin öz yeterlik algı düzeyleri kariyer basamaklarına göre cinsiyet, kıdem, mezuniyet düzeyi, kariyer hedefi ve yaş değişkenlerine göre anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu; medeni durum değişkeninde anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır.
This survey has been performed to analyze the relationship between self efficacy and career development of educators who work both at private schools and state schools within 2018-2019 academic year in Pendik district of Istanbul province. 755 teachers, 90 assistant principals and 80 school principals participated in this scanning model survey. General Self-efficacy Scale was used to identify the perception of self-efficacy of teachers and school principals. Besides, Personal Information Form was also used to identify demographic information of teachers and school principals. Alpha reliability coefficient of the scale was found as ? =.90. During the data collection process, meetings were held for school administrators in certain periods and educators were informed about the research. Scales were distributed and data were collected from teachers and school administrators who wanted to participate in the study. When the level of educators' self efficacy was examined in terms of their career development, the self efficacy of educators was grounded on variables of their career stages, graduations and whether they have career goals or not. When the realationship between the self efficacy and career development was examined according to the career stages, it was determined that level of self efficacy scaled up from lower step to top step. In addition to this, the level of self efficacy of the school principals and deputy managers was found extremely high and above the average, however, the level of self efficacy of the teachers was found below the average. When the relationship between the self efficacy and career development was examined according to the level of education, level of self efficacy of the postgraduate students was found higher comparing to bachelors. On the other hand, survey couldn’t be performed on Ph.D. students because of the insufficient numbers. When the relationship between self efficacy and career development was examined in terms of career goals, the level of self efficacy of educators who have career goals was determined higher than the educators who don't have any caeer goals. When the self efficacy perception levels of the educators were examined according to their career levels, it was found that there was a significant and positive relationship according to gender, seniority, graduation level, career goals anda ge variables; there was no significant difference in marital status variable.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kariyer, Kariyer gelişimi, Kariyer hedefi, Yetkinlik beklentisi, Öz yeterlik, Career, Career development, Career goals, Expectations for competence, Self-efficacy

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Diktaş Yılmaz, D. (2019). Öz yeterlik ile kariyer gelişmi ilişkisi : Pendik ilçesi eğitimcileri örneği / The relationship between self efficacy and career development : Pendik district educators’ case (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.