Sinemada mekan tasarımının incelenmesi: Bilim kurgu sineması örneği
Yükleniyor...
Tarih
2012
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Mimarlık; insanların yasamsal faaliyetlerini gerçeklestirmek, barınma, dinlenme, çalısma, eğlenme gibi eylemlerini sürdürebilmeleri amacıyla gerekli mekânları, islevsel gereksinmeleri, teknik-ekonomik olanaklarla ve çevrenin izin verdiği ölçülerde birlestirerek estetik yaratıcılıkla insa etme sanatıdır. ?nsanların sosyal ve kültürel ihtiyaçlarına ısık tutan sinemasal mekânlar da mimarlığın bir parçasıdır. Bu bağlamda tez çalısmasında mimarlık ve sinema etkilesimine neden olan etmenler belirlenerek, hangi yollarla bu etkilesimin gerçeklestiği, mimarlığın bu etkilesimden ne sekilde fayda sağladığı ya da sağlaması gerektiği, mimarlık ve sinema arasındaki bağı kuran bu etmenlere mimarlığın nasıl bir bakıs açısıyla yaklasması gerektiği üzerinde durulmaktadır. Ayrıca sinemasal mekânın nasıl tasarlanması gerektiği; sinemasal mekânın kullanılması, sinemasal mekânın olusturulma biçimleri, sinemasal mekânın olusturulmasında filmsel araçların rolleri, örnek filmler üzerinde incelemeler yaparak açıklanmaya çalısılmıstır.
In order to perform people’s vital activities and maintain activities such as housing, resting, working and having fun, architecture is the art of constructing the places and the functional requirements with an aesthetic creativity through techno-economical circumstances and the extent allowed by the environment. The cinematic places which bring light to people’s social and cultural needs are also part of architecture. In this context, by determining the factors which cause interaction between architecture and cinema, this study shows with which ways this interaction takes place, how architecture gets benefit from this interaction or how it should get benefit from and how architecture should approach to the factors which cause interaction between architecture and cinema. And also, this study tried to explain how cinematic places should be designed by examining the usage of the cinematic places, creation styles of cinematic places and the roles of filmic tools in creating cinematic places and examining sample films.
In order to perform people’s vital activities and maintain activities such as housing, resting, working and having fun, architecture is the art of constructing the places and the functional requirements with an aesthetic creativity through techno-economical circumstances and the extent allowed by the environment. The cinematic places which bring light to people’s social and cultural needs are also part of architecture. In this context, by determining the factors which cause interaction between architecture and cinema, this study shows with which ways this interaction takes place, how architecture gets benefit from this interaction or how it should get benefit from and how architecture should approach to the factors which cause interaction between architecture and cinema. And also, this study tried to explain how cinematic places should be designed by examining the usage of the cinematic places, creation styles of cinematic places and the roles of filmic tools in creating cinematic places and examining sample films.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Sinemasal mekân, Bilim kurgu, Bilim kurgu sineması ve mekân, Sinemada mekân tasarımı, Cinematic spaces, Science fiction, Science fiction and space, Space design at the cinema
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Öztürk, B. (2012). Sinemada mekan tasarımının incelenmesi: Bilim kurgu sineması örneği / A study of space design for cinema: A science fiction samples (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.