Ergenlerde ebeveyn tutumları ve duygusal zekâ ilişkisi: benlik saygısının aracı rolü

Küçük Resim Yok

Tarih

2018

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Kalem Academy

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışmada ebeveyn tutumları, benlik saygısı ve duygusal zekâ arasındaki ilişki 233 ergenden oluşan bir örneklemle araştırılmıştır (125 kız ve 108 erkek). Çalışmanın değişkenleri Ana-Baba Tutum Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu ile ölçülmüştür. Verilerin analizi için, öncelikle araştırmanın değişkenleri arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu ile incelenmiş, daha sonra, ebeveyn tutumlarının duygusal zekâ üzerinde benlik saygısının aracı etkisi araştırılırken öncelikle tekil ilişkilere bakılmış, sonrasında ise aracılık modellenmiştir. Beklentilerle tutarlı olarak çalışmanın değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca benlik saygısı hem demokratik hem de otoriter ebeveyn tutumlarının duygusal zekâ ile olan ilişkisine kısmî aracılık etmiş ancak koruyucu istekçi ebeveyn tutumuna ilişkin anlamlı sonuçlar bulunmamıştır. Sonuçlar ilgili alanyazın temelinde tartışılmıştır.
The present study examined the relationship between parenting styles, self-esteem and emotional intelligence in a sample of 233 adolescents (125 females and 108 males). The variables were measured using Parental Attitude Scale, Rosenberg Self Esteem Scale and Bar-On Emotional Intelligence Scale and demographic information form. For the analysis of the data, firstly the relations between the variables of the research were examined by Pearson Moments Product correlations. Then, the mediating effects of self-esteem between parental attitudes on emotional intelligence were investigated. Consistent with the expectations, there were significant associations between the variables of the study. Moreover, self-esteem partially mediated the relationship between both democratic and authoritarian style and emotional intelligence. However, the results were insignificant for overprotective parenting style. The results were discussed in terms of the relevant literature.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Ebeveyn tutumları, Ebeveyn stilleri, Benlik saygısı, Duygusal zekâ, Türkiye kültürü, Parental attitudes, Parenting styles, Self-esteem, Emotional intelligence, Adolescence, Turkish culture

Kaynak

Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

8

Sayı

2

Künye

Curun, F. ve Orçun Yücel, D. (2018). Ergenlerde ebeveyn tutumları ve duygusal zekâ ilişkisi: benlik saygısının aracı rolü / Parental attitudes and emotional intelligence in adolescences: the mediating role of self esteem. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 8(2), s. 579-603.