Ergenlerde ebeveyn tutumları ve duygusal zekâ ilişkisi: benlik saygısının aracı rolü
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Kalem Academy
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışmada ebeveyn tutumları, benlik saygısı ve duygusal zekâ arasındaki ilişki 233 ergenden oluşan bir örneklemle araştırılmıştır (125 kız ve 108 erkek). Çalışmanın değişkenleri Ana-Baba Tutum Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu ile ölçülmüştür. Verilerin analizi için, öncelikle araştırmanın değişkenleri arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu ile incelenmiş, daha sonra, ebeveyn tutumlarının duygusal zekâ üzerinde benlik saygısının aracı etkisi araştırılırken öncelikle tekil ilişkilere bakılmış, sonrasında ise aracılık modellenmiştir. Beklentilerle tutarlı olarak çalışmanın değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca benlik saygısı hem demokratik hem de otoriter ebeveyn tutumlarının duygusal zekâ ile olan ilişkisine kısmî aracılık etmiş ancak koruyucu istekçi ebeveyn tutumuna ilişkin anlamlı sonuçlar bulunmamıştır. Sonuçlar ilgili alanyazın temelinde tartışılmıştır.
The present study examined the relationship between parenting styles, self-esteem and emotional intelligence in a sample of 233 adolescents (125 females and 108 males). The variables were measured using Parental Attitude Scale, Rosenberg Self Esteem Scale and Bar-On Emotional Intelligence Scale and demographic information form. For the analysis of the data, firstly the relations between the variables of the research were examined by Pearson Moments Product correlations. Then, the mediating effects of self-esteem between parental attitudes on emotional intelligence were investigated. Consistent with the expectations, there were significant associations between the variables of the study. Moreover, self-esteem partially mediated the relationship between both democratic and authoritarian style and emotional intelligence. However, the results were insignificant for overprotective parenting style. The results were discussed in terms of the relevant literature.
The present study examined the relationship between parenting styles, self-esteem and emotional intelligence in a sample of 233 adolescents (125 females and 108 males). The variables were measured using Parental Attitude Scale, Rosenberg Self Esteem Scale and Bar-On Emotional Intelligence Scale and demographic information form. For the analysis of the data, firstly the relations between the variables of the research were examined by Pearson Moments Product correlations. Then, the mediating effects of self-esteem between parental attitudes on emotional intelligence were investigated. Consistent with the expectations, there were significant associations between the variables of the study. Moreover, self-esteem partially mediated the relationship between both democratic and authoritarian style and emotional intelligence. However, the results were insignificant for overprotective parenting style. The results were discussed in terms of the relevant literature.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Ebeveyn tutumları, Ebeveyn stilleri, Benlik saygısı, Duygusal zekâ, Türkiye kültürü, Parental attitudes, Parenting styles, Self-esteem, Emotional intelligence, Adolescence, Turkish culture
Kaynak
Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
8
Sayı
2
Künye
Curun, F. ve Orçun Yücel, D. (2018). Ergenlerde ebeveyn tutumları ve duygusal zekâ ilişkisi: benlik saygısının aracı rolü / Parental attitudes and emotional intelligence in adolescences: the mediating role of self esteem. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 8(2), s. 579-603.