Tarkovski'nin "Offret" filminde etik bir yaklaşım olarak hakikat sorunu
Yükleniyor...
Tarih
2018-09
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışmanın ana eksenini; tarih boyunca doğru, gerçek, değişmez, mutlak, vb. gibi birçok farklı anlamda kullanılmış olan “hakikat” kavramına günümüzde yüklenen anlamların, sanat ve sinema ile kurulmaya çalışılan anlam bağlantılarını bir Tarkovski filmi olan “Offret (Kurban) (1986)” üzerinden sorgulama fikri oluşturmaktadır. Bilindiği gibi “hakikat” kavramı düşünce tarihi boyunca felsefi bir araştırma konusu olarak sürekli sorgulanmıştır ve günümüzde de sorgulanmaktadır. Henüz daha sağlam bir temele oturtulamadığı halde adını sıkça duyduğumuz; “sinemanın hakikati”, “sanat ve hakikat”, “hakikat ve insan” vb. gibi tartışma konusu olan bir kavramın çözümlemesini yapmak için düşünce tarihi içerisinde bir yolculuğa çıkarak etik ve estetik alanlarındaki kökensel karşılıkları araştırmalı ve buradan elde edilecek verilerle sinema sanatı ile kurulabilecek olası bağlantılarına bakılmalıdır. Özetle bu çalışmanın amacı, sabit ve değişmez, mutlak, tüm zamanlarda ve insanlığın tümü için geçerli olabilen bir hakikat [eğer] var ise düşünce tarihi içerisinde ontolojik, epistemolojik, etik ve estetik alanlarında bir kavram olarak bunun peşine düşmek, belli tanımlara ulaştıktan sonra, hakikat kavramı üzerinden söylem analizi yöntemiyle “Offret” filminin çözümlemesini yaparak, etik bir yönelim ve bir öneri sineması olarak karşımıza çıkan “Tarkovski Sinemasını” elde edilen bu çıkarımlar ile çözümleyip bir hipoteze ulaşmaktır.
The idea of investigating the meanings attributed to the of the concept “truth” at present day and its meaning connections those tried to be established with arts and cinema which was used in different meanings such as correct, fact, constant, unconditional etc. throughout the history over Tarkovsky’s movie “Offret (The Sacrifice) (1986)” constitutes the main axis of this study. As it’s known the concept “truth” was questioned consistently throughout the intellectual history as a philosophical research subject and it’s being questioned at present day as well. Although it could not be placed on a sound basis yet trying to analyse a concept which has questions of debate with the names we hear frequently such as “the truth of cinema”, “arts and truth”, “truth and human” etc. its original meanings within the fields of ethics and aesthetics should be researched by taking a journey to the intellectul history hereby with the data acquired possible connections which may be established with the art of cinema should be surveyed. In brief the aim of this study is to chase if there is a constant, certain, unconditional truth for all humanity at all times as a concept among the fields of ontology, epistemology, ethics and aesthetics within the intellectual history and after reaching certain definitions analysing the movie “Offret” over the concept of truth and to reach an hipothesis by resolving Tarkovsky cinema as an ethical tendency and suggestion cinema with these inferences acquired.
The idea of investigating the meanings attributed to the of the concept “truth” at present day and its meaning connections those tried to be established with arts and cinema which was used in different meanings such as correct, fact, constant, unconditional etc. throughout the history over Tarkovsky’s movie “Offret (The Sacrifice) (1986)” constitutes the main axis of this study. As it’s known the concept “truth” was questioned consistently throughout the intellectual history as a philosophical research subject and it’s being questioned at present day as well. Although it could not be placed on a sound basis yet trying to analyse a concept which has questions of debate with the names we hear frequently such as “the truth of cinema”, “arts and truth”, “truth and human” etc. its original meanings within the fields of ethics and aesthetics should be researched by taking a journey to the intellectul history hereby with the data acquired possible connections which may be established with the art of cinema should be surveyed. In brief the aim of this study is to chase if there is a constant, certain, unconditional truth for all humanity at all times as a concept among the fields of ontology, epistemology, ethics and aesthetics within the intellectual history and after reaching certain definitions analysing the movie “Offret” over the concept of truth and to reach an hipothesis by resolving Tarkovsky cinema as an ethical tendency and suggestion cinema with these inferences acquired.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Andrey Tarkovski, sinema, felsefe, hakikat, etik, ontoloji, epistemoloji, fenomenoloji, doğruluk, gerçeklik, şiirsel sinema, gerçekçi sinema, mühürlenmiş zaman, sanat ve propaganda, Andrei Tarkovsky, cinema, philosophy, truth, ethics, ontology, epistemology, phenomenology, truthfulness, reality, poetic cinema, realistic cinema, sculpting in time, art and propaganda
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Baran, Umut (2018). Tarkovski'nin "Offret" filminde etik bir yaklaşım olarak hakikat sorunu (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.