Preliminary normative data for the Turkish form of the KiddyCat
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Türkiye Klinikleri
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Objective: The purpose of this study was to obtain preliminary normative data for children who stutter (CWS) and children who do not stutter (CWNS) for the Turkish form of the KiddyCAT, and to determine whether differences in communication attitude exist among CWS and CWNS. Material and Methods: Following the translation process of the original English version into Turkish, the Communication Attitude Test for Preschool and Kindergarten Children Who Stutter (KiddyCAT-TR) was administered to 53 Turkish preschool CWNS and 55 who stutter CWS. The KiddyCAT-TR scores were evaluated to determine whether the CWS differ by chronological age, younger age versus older age groups and gender. Results: The Cronbach’s alpha coefficient was obtained 0.72 for the CWS. The effect size found very high (d=1.14). The test-retest reliability coefficient was determined as 0.99. Group comparisons showed significantly higher mean scores for CWS compared to CWNS. Gender did not affect the test results. Conclusion: CWS develop a negative attitude towards their own communication from a very early age, which increases as they grow older. The results showed that the Turkish version of the KiddyCAT has high internal consistency and test-retest reliability and is a solid differential diagnostic tool to gauge the speech-related attitude among Turkishspeaking preschoolers.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, KiddyCAT'in Türkçe formu için kekeleyen ve kekelemeyen çocuklar için ön normatif veriler elde etmek ve kekeleyen ile kekelemeyen çocuklar arasında iletişim tutum farklılıkları olup olmadığını belirlemektir. Gereç ve Yöntemler: Orijinal İngilizce versiyonun Türkçeye çevrilmesi sürecini takiben, 53 kekelemeyen ve 55 kekeleyen Türk okul öncesi dönemdeki çocuğa KiddyCAT-TR uygulandı. Kekeleyen çocukların kekelemeyen çocuklara göre KiddyCAT-TR'den aldıkları puanları, kronolojik yaşa, daha küçük yaşa karşı büyük yaş gruplarına ve cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediklerini belirlemek için değerlendirildi. Bulgular: Cronbach alfa katsayısı kekeleyen çocuklar için 0,72 elde edildi. Etki büyüklüğü çok yüksek bulundu (d=1,14). Test-tekrar test güvenirlik katsayısı 0,99 olarak belirlendi. Grup karşılaştırmaları, kekelemeyen çocuklara kıyasla kekeleyen çocuklar için önemli ölçüde daha yüksek ortalama puanlar gösterdi. Cinsiyet, test sonuçlarını etkilemedi. Sonuç: Okul öncesi dönemde kekeleyen çocuklar, çok erken yaşlardan itibaren kendi iletişimlerine karşı olumsuz bir tutum geliştirir ve bu durum yaşları ilerledikçe artar. Sonuçlar, KiddyCAT'in Türkçe versiyonunun yüksek iç tutarlılığa ve test-tekrar test güvenilirliğine sahip olduğunu ve Türkçe konuşan okul öncesi çocuklar arasında konuşma ile ilgili tutumu ölçmek için sağlam bir teşhis aracı olduğunu göstermektedir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, KiddyCAT'in Türkçe formu için kekeleyen ve kekelemeyen çocuklar için ön normatif veriler elde etmek ve kekeleyen ile kekelemeyen çocuklar arasında iletişim tutum farklılıkları olup olmadığını belirlemektir. Gereç ve Yöntemler: Orijinal İngilizce versiyonun Türkçeye çevrilmesi sürecini takiben, 53 kekelemeyen ve 55 kekeleyen Türk okul öncesi dönemdeki çocuğa KiddyCAT-TR uygulandı. Kekeleyen çocukların kekelemeyen çocuklara göre KiddyCAT-TR'den aldıkları puanları, kronolojik yaşa, daha küçük yaşa karşı büyük yaş gruplarına ve cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediklerini belirlemek için değerlendirildi. Bulgular: Cronbach alfa katsayısı kekeleyen çocuklar için 0,72 elde edildi. Etki büyüklüğü çok yüksek bulundu (d=1,14). Test-tekrar test güvenirlik katsayısı 0,99 olarak belirlendi. Grup karşılaştırmaları, kekelemeyen çocuklara kıyasla kekeleyen çocuklar için önemli ölçüde daha yüksek ortalama puanlar gösterdi. Cinsiyet, test sonuçlarını etkilemedi. Sonuç: Okul öncesi dönemde kekeleyen çocuklar, çok erken yaşlardan itibaren kendi iletişimlerine karşı olumsuz bir tutum geliştirir ve bu durum yaşları ilerledikçe artar. Sonuçlar, KiddyCAT'in Türkçe versiyonunun yüksek iç tutarlılığa ve test-tekrar test güvenilirliğine sahip olduğunu ve Türkçe konuşan okul öncesi çocuklar arasında konuşma ile ilgili tutumu ölçmek için sağlam bir teşhis aracı olduğunu göstermektedir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
KiddyCAT, stuttering, communication attitude, preschoolers, Turkish children, KiddyCAT, kekemelik, iletişim tutumu, okul öncesi dönem, Türk çocukları
Kaynak
Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
7
Sayı
1
Künye
Aydın Oral, S., Konrot, A., Gerçek, E. ve Vanryckeghem, M. (2022). Preliminary normative data for the Turkish form of the KiddyCat / KiddyCat'in Türkçe formu için ilk normatif veriler. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, Türkiye Klinikleri. 7(1), s. 78-85.