Sinemasal duyumsama ve anlama dikotomisi bağlamında poetik sinema: “Faraziler” filmi örneği üzerinden bir inceleme
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışmada tez kapsamında çekilen Faraziler filmi üzerinden duyumsama kavramı incelenmiştir. Duyumsama kavramı ile insanların çevreleriyle girdikleri etkileşime bağlı deneyimledikleri duyusal farkındalık anlatılmak istenmiştir. Deneysel sinema yöntemleri kullanılarak seyirci ve karakter arasında etkileşim sağlanıp zihinsel ve duygusal etki yaratılmak istenmiştir. İzleyicinin film ile arasındaki deneyimi şekillendirmek için kamera açıları, hızlı kurgu, yavaşlatılmış hareket, ses efektleri gibi deneysel sinema yöntemleri kullanılmıştır. Faraziler adlı deneysel film, duyumsama ve düşünme arasında bir birlik oluşturup derin algısal bir izlenim bırakmayı amaçlar. Tezin ikinci bölümünde duyumsama kavramı incelenmiştir. Üçüncü bölümünde Standish Lawder’ın “Necrology” filmi duyumsama kavramı üzerinden incelenmiştir. Son bölümde ise tez kapsamında çekilen Faraziler filminin bir değerlendirmesi yapılmıştır.
In this study, the concept of sensation is examined through the film "Faraziler" produced within the scope of the thesis. The concept of sensation aims to describe the sensory awareness that individuals experience depending on their interaction with their surroundings. Experimental cinema methods were used to establish interaction between the audience and the characters, and to create mental and emotional impact. Experimental cinema techniques such as camera angles, fast editing, slow motion, and sound effects were employed to shape the audience's experience with the film. The experimental film "Faraziler" aims to create a unity between sensation and thought, leaving a profound perceptual impression. The second chapter of the thesis examines the concept of sensation. In the third chapter, Standish Lawder's film "Necrology" is analyzed through the concept of sensation. The final chapter provides an evaluation of the film "Faraziler" produced within the scope of the thesis.
In this study, the concept of sensation is examined through the film "Faraziler" produced within the scope of the thesis. The concept of sensation aims to describe the sensory awareness that individuals experience depending on their interaction with their surroundings. Experimental cinema methods were used to establish interaction between the audience and the characters, and to create mental and emotional impact. Experimental cinema techniques such as camera angles, fast editing, slow motion, and sound effects were employed to shape the audience's experience with the film. The experimental film "Faraziler" aims to create a unity between sensation and thought, leaving a profound perceptual impression. The second chapter of the thesis examines the concept of sensation. In the third chapter, Standish Lawder's film "Necrology" is analyzed through the concept of sensation. The final chapter provides an evaluation of the film "Faraziler" produced within the scope of the thesis.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Şiirsel sinema, Duyumsama, Deneysel film, Soyutlama, Sürrealizm, Poetic cinema, Sensory perception, Experimental film, Abstraction, Surrealism
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Çak, Ö. (2023). Sinemasal duyumsama ve anlama dikotomisi bağlamında poetik sinema: “Faraziler” filmi örneği üzerinden bir inceleme / Poetic cinema within the context of cinematic sensation and understanding dichotomy: An analysis through the example of the film "Faraziler". (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.