Bilişim iletişim teknolojileri ve bir etkileşim biçimi olarak öznellik

dc.authorid0000-0001-7431-7535en_US
dc.contributor.advisorOğuzhan, Özlem
dc.contributor.authorKösem İşık, Cansu
dc.date.accessioned2024-07-12T22:36:26Z
dc.date.available2024-07-12T22:36:26Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023-01en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractTarihsel süreç içerisinde “öznenin” ne olduğu incelendiğinde onun akış halinde olan bilginin bir ürünü olduğu görülmektedir. Özne, çeşitli “öznellik deneyimleri” gerçekleştirerek içinde bulunduğu dönemin egemen bilgisine göre “özneleşmektedir.” Özne ile ilgili böylesi türden bir düşünce; bilginin üretim, dağıtım süreçlerinin önemli bir aracını oluşturan bilişim iletişim teknolojileri (BİT) ve öznelliği birlikte düşündürmektedir. BİT, öznelliği üreten bir araç, başka bir deyişle bir “dispositif” olarak görülmektedir. Öznenin dijital teknolojilerle haşır neşir olması bir “dijital öznellik deneyimidir.” Günümüzde BİT, öznenin uzantısı, bedeninin bir parçası haline dönüşmüştür. Bu durum, özne meselesini posthümanizmin merkezine yerleştirmektedir. Eleştirel posthümanizm insanın merkezde olduğu diğer varlıkların ikincil olarak tanımlandığı hümanist düşünsel temelleri eleştirerek insan, makine, hayvan, bitki gibi tüm canlıların eşitlik içerisinde yaşayacağı yeni bir etik düzen önermektedir. “Öznenin dijital teknolojilerle eklemlenmesinin onu posthuman kılmasından hareketle öznenin bu yeni durumu eleştirel posthümanist düşünürlerin ileri sürdüğü türden bir etik düşünce çerçevesinde mi gerçekleşmektedir?” “Eleştirel posthümanist düşüncenin önerdiği türden bir öznellik mümkün müdür?” gibi sorulara bu tezde cevap aranmaktadır. Tezde yöntem olarak “literatür taraması” ve “dijital etnografi” yöntemi kullanılmıştır. Öznellik; düşünce tarihi içerisindeki yeri, BİT ve dispositif ilişkisi çerçevesinde incelenmiştir. Öznelliğin BİT’lerle yeniden üretim biçimi, portre sanatının geleneksel ve dijital biçimleri karşılaştırmasıyla ele alınmıştır. Öznenin dijital teknolojilere devamlı bağlanması bir “dijital öznellik deneyimidir. Bu deneyimin bir sonucu olarak öznenin en öznel yeri; “yüzü” değişime uğramaktadır. Bu noktada özellikle portre üretim araçları, dispositif olarak "öznelliği" biçimlendirmektedir. Yüzün bir temsili olan portre ve dijital portre üretim araçları olan; DALL-E, Midjourney, Meta Spark ve Instagram, Drawanyone tezin sınırlılığını oluşturmaktadır. Üretim aracının yapısı, üretim sürecinin nasıl gerçekleştiği, üreten özne, üretilen nesne; "öznellik deneyiminin" nasıl gerçekleştiğinin bunun bir sonucu olarak "posthuman öznenin" anlaşılmasının anahtarıdır.en_US
dc.description.abstractExamining “what the subject” is in the historical process it is seen that it is a product of the flowing knowledge The “subject becomes” subject according to the dominant knowledge of the period he is in, by performing verious “subjectivity experiences.”Such a thought about the subject; Information and communication Technologies (ICT), which constitutes an important tool of production and distribution processes of information, and subjectivity make one think together. ICT is seen as a tool that produces subjectivity in order words, a dispositif. The subjects involvement with digital Technologies is an “experience of digital subjectivity .” Today, ICT has become an extension of the subject, a part of its body. This puts the subject matter at the center of posthumanism. Critical posthumanism criticizes the hümanist intellectual foundations in which other beings, in which human beings are at the center, are defined as secondary, and proposes a new ethical order in which all living things such as human, machine, animal and plant will live in equality. “Based on the fact that the articulation, of the subject with digital technologies makes it posthuman, does this new state of the subject take place within the framework of an ethical thught put forwad by critical posthumanist thinkers?” “Is the kind of subjectivity suggested by critical posthumanist thought possible?” Answers to such questions are sought in this thesis. Literature review and digital ethnography method were used as methods in the thesis. Subjectivity; its place in the hostory of thoughthas been discussed within the framework of the relationship between ICT and dispositif. The reproduction of subjectivity with digital technologies is discussed by compariing tradational and digital forms of portrait art. The subject’s constant attachment to digital Technologies is an experience of digital subjectivity The most subjective place of the subject as a rezult of this experience;İts face changes At this point especially portrait production tools dispositively shape “subjectivity.” At this point, especially portrait production tools dispositively shape “subjectivity.”At this point, portrait and digital portrait production tools, which are a representation of the face: DALL-E, Midjourney, Meta Spark and Instagram, Drawanyone constitute the limitation of the thesis. The structure of the means of production, how the production process takes place, the producing subject, the produced object; How the “experience of subjectivity” occurs is key to understanding the “posthuman subject” as a result of this.en_US
dc.identifier.citationKösem İşık, C. (2023). Bilişim iletişim teknolojileri ve bir etkileşim biçimi olarak öznellik / Information and communication technologies and subject as a form of interaction. (Yayımlanmamış DoktoraTezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12522
dc.language.isotren_US
dc.publisherT.C. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2586en_US
dc.subjectÖznelliken_US
dc.subjectÖzneen_US
dc.subjectBilişim iletişim teknolojilerien_US
dc.subjectPortreen_US
dc.subjectPosthümanizmen_US
dc.subjectSubjectivityen_US
dc.subjectSubjecten_US
dc.subjectPosthumanismen_US
dc.subjectFaceen_US
dc.subjectInformation Communication Technologiesen_US
dc.titleBilişim iletişim teknolojileri ve bir etkileşim biçimi olarak öznelliken_US
dc.title.alternativeInformation and communication technologies and subject as a form of interactionen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Cansu_Kösem_Işık_191153108.pdf
Boyut:
4.27 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text