Teknolojinin müzik endüstrisine etkisi: Türk müzik sektöründe dijitalleşme
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu tez kültür ve sanatın içinde müziğin uğradığı değişimi Adorno ve Frankfurt Okulu düşünürlerinin perspektifinde, bunun yanı sıra antik dönemlerdeki düşünürlerin de söylemlerine yer vererek modern çağ ve postmodern çağ sonrası salt müzin gelmiş olduğu noktadan hareketle teknolojinin müziğe olan dahlini ortaya koymaya çalışmaktadır. Yöntem olarak görüşme tekniği çerçevesinde alan özgü sorularla elde edilen bilgiler çeştli bulgulara dönüşmüştür. Böylelikle elde edilen bulguların ışığında geleceğe yönelik müziğin teknoloji ile ilişkisi irdelenmiş ve çeşitli sonuçlara gidilmeye çalışılmıştır. Sanatın can damarlarından biri olan müziğin, Adorno’nun gözlem ve söylemlerinin ekseriyetle eleştirel kimlikte olmasından yola çıkılarak, bu sanat dalının nasıl bir meta haline geldiğini ve bu metalaşmanın etkilerinin ne boyutta ve nasıl sürdüğünü objektif ve yapıcı bir boyut çerçevesinde incelemek bu çalışmanın ana hattı olacaktır.
This thesis tries to reveal the involvement of technology in music from the point of view of the change that music has undergone in culture and art, from the perspective of Adorno and Frankfurt School thinkers, as well as the discourses of thinkers in ancient times, from the point where pure music has come from the modern age and postmodern age. As a method, the information obtained with field-specific questions within the framework of the interview technique turned into various findings. Thus, in the light of the findings obtained, the relationship between future-oriented music and technology has been examined and various results have been tried to be reached. The main line of this study will be to examine how music, one of the vital points of art, and Adorno's observations and discourses are mostly of a critical identity, how this branch of art has become a commodity and to what extent and how the effects of this commodification continue, within the framework of an objective and constructive dimension.
This thesis tries to reveal the involvement of technology in music from the point of view of the change that music has undergone in culture and art, from the perspective of Adorno and Frankfurt School thinkers, as well as the discourses of thinkers in ancient times, from the point where pure music has come from the modern age and postmodern age. As a method, the information obtained with field-specific questions within the framework of the interview technique turned into various findings. Thus, in the light of the findings obtained, the relationship between future-oriented music and technology has been examined and various results have been tried to be reached. The main line of this study will be to examine how music, one of the vital points of art, and Adorno's observations and discourses are mostly of a critical identity, how this branch of art has become a commodity and to what extent and how the effects of this commodification continue, within the framework of an objective and constructive dimension.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Müzik, Adorno, Kültür endüstrisi, Frankfurt okulu, Kültür ve sanat, Music, Adorno, Culture industry, Frankfurt school, Culture and art
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Yılmaz, E. (2023). Teknolojinin müzik endüstrisine etkisi: Türk müzik sektöründe dijitalleşme / The effect of technology on the music industry: Digitalization in the Turkish music industry. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.