Okul terkinin önlenmesinde bağlanma temelli terapötik müdahale

Küçük Resim Yok

Tarih

2017

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Araştırmanın amacı, okul terki riski bulunan gençler ve annelerinin bağlanma örüntülerinin çocukluk yaşantılarını göz önünde bulundurarak keşfedilmesidir. Buna ek olarak, bu araştırma ile gelişimsel travmaya bağlanma odaklı yaklaşım çerçevesinden bakarak okul başarısının ve motivasyonun nasıl etkilendiği kavranmaya çalışılmıştır. Gelişimsel travma ve ebeveyn çocuk arasındaki bağlanmanın saptanması ve anlaşılmasında ölçekler ile yapılacak değerlendirmelerin gerçek sonuçları yansıtma olasılığının düşük olacağının düşünülmesi nedeniyle araştırma yöntemi olarak nitel araştırma kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 16 ve 18 yaşında iki lise öğrencisi ve başka bir iki lise öğrencisinin annesi ile nitel bir araştırma yürütülmüştür. Kişisel bilgi formu, görüşme içerik raporları, gözlem raporları ve süpervizyon raporlarıyla elde edilen verilere tematik analiz uygulanmıştır. İçerik analizi sırasında nitel analiz programı MOXQDA'den faydalanılmıştır. Travmatik bağlanma ve güvensiz bağlanma örüntüsüne sahip katılımcıların gelişimsel travma mağduru oldukları bulunmuştur. Gelişimsel travma mağduru katılımcıların literatürle uyumlu olarak duygu düzenleme güçlüğü yaşadığı görülmüştür. Bununla birlikte, gelişimsel travmanın katılımcıların düşük motivasyon ve okul başarısı üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Görüşmeler süresince uygulanan bağlanma odaklı terapötik müdahalenin iyileşme üzerindeki etkisi tartışılmıştır.
The aim of research is to discover the attachment pattern of adolescents with the risk of dropping out of school and their mother by taking into account these adolescents' childhood. In addition to these, how school success and motivation is affected is apprehended by examining the developmental trauma in accordance with an attachment-focused approach. Qualitative research is used as the research method, because the evaluations carried out with scales to understand and diagnose the developmental trauma, and the attachment between mother and child poorly shed light on the bottom line. In accordance with this purpose, a qualitative research is conducted by interviewing two high school students, 16 and 18 years old, and two other high school students' mothers. Thematic analysis method is implemented to data collected by personal information form, interview content reports, survey reports and supervision reports. MOXQDA which is a qualitative analysis software is taken advantage of during content analysis. It is elicited that the participants possessing traumatic and insecure attachment patterns suffer from developmental trauma. It is also observed that the participants suffering from developmental trauma, in accordance with the literature, possess emotional dysregulation. Besides, it is designated that the developmental trauma impinges upon the participants' low motivation and school success. The attachment-focused therapeutic intervention's effect on recovery is discussed during the interviews.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Measurement and evaluation, Ölçme-değerlendirme, Childhood traumatic experience, Çocukluk çağı örselenme yaşantısı, Drop out of school, Okul terki, School achievement, Okul başarısı, Motivasyon, Motivation

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Sofuoğlu, Ş. (2017). Okul terkinin önlenmesinde bağlanma temelli terapötik müdahale / Attachment based therapeutic intervention in prevention of early school leaving (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.