Okul terkinin önlenmesinde bağlanma temelli terapötik müdahale

dc.contributor.advisorPur Karabulut, İpek Güzide
dc.contributor.authorSofuoğlu, Şeyda
dc.date.accessioned2024-07-12T22:24:28Z
dc.date.available2024-07-12T22:24:28Z
dc.date.issued2017en_US
dc.date.submitted2017en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, okul terki riski bulunan gençler ve annelerinin bağlanma örüntülerinin çocukluk yaşantılarını göz önünde bulundurarak keşfedilmesidir. Buna ek olarak, bu araştırma ile gelişimsel travmaya bağlanma odaklı yaklaşım çerçevesinden bakarak okul başarısının ve motivasyonun nasıl etkilendiği kavranmaya çalışılmıştır. Gelişimsel travma ve ebeveyn çocuk arasındaki bağlanmanın saptanması ve anlaşılmasında ölçekler ile yapılacak değerlendirmelerin gerçek sonuçları yansıtma olasılığının düşük olacağının düşünülmesi nedeniyle araştırma yöntemi olarak nitel araştırma kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 16 ve 18 yaşında iki lise öğrencisi ve başka bir iki lise öğrencisinin annesi ile nitel bir araştırma yürütülmüştür. Kişisel bilgi formu, görüşme içerik raporları, gözlem raporları ve süpervizyon raporlarıyla elde edilen verilere tematik analiz uygulanmıştır. İçerik analizi sırasında nitel analiz programı MOXQDA'den faydalanılmıştır. Travmatik bağlanma ve güvensiz bağlanma örüntüsüne sahip katılımcıların gelişimsel travma mağduru oldukları bulunmuştur. Gelişimsel travma mağduru katılımcıların literatürle uyumlu olarak duygu düzenleme güçlüğü yaşadığı görülmüştür. Bununla birlikte, gelişimsel travmanın katılımcıların düşük motivasyon ve okul başarısı üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Görüşmeler süresince uygulanan bağlanma odaklı terapötik müdahalenin iyileşme üzerindeki etkisi tartışılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe aim of research is to discover the attachment pattern of adolescents with the risk of dropping out of school and their mother by taking into account these adolescents' childhood. In addition to these, how school success and motivation is affected is apprehended by examining the developmental trauma in accordance with an attachment-focused approach. Qualitative research is used as the research method, because the evaluations carried out with scales to understand and diagnose the developmental trauma, and the attachment between mother and child poorly shed light on the bottom line. In accordance with this purpose, a qualitative research is conducted by interviewing two high school students, 16 and 18 years old, and two other high school students' mothers. Thematic analysis method is implemented to data collected by personal information form, interview content reports, survey reports and supervision reports. MOXQDA which is a qualitative analysis software is taken advantage of during content analysis. It is elicited that the participants possessing traumatic and insecure attachment patterns suffer from developmental trauma. It is also observed that the participants suffering from developmental trauma, in accordance with the literature, possess emotional dysregulation. Besides, it is designated that the developmental trauma impinges upon the participants' low motivation and school success. The attachment-focused therapeutic intervention's effect on recovery is discussed during the interviews.en_US
dc.identifier.citationSofuoğlu, Ş. (2017). Okul terkinin önlenmesinde bağlanma temelli terapötik müdahale / Attachment based therapeutic intervention in prevention of early school leaving (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/11292
dc.institutionauthorSofuoğlu, Şeydaen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKT1321en_US
dc.subjectMeasurement and evaluationen_US
dc.subjectÖlçme-değerlendirmeen_US
dc.subjectChildhood traumatic experienceen_US
dc.subjectÇocukluk çağı örselenme yaşantısıen_US
dc.subjectDrop out of schoolen_US
dc.subjectOkul terkien_US
dc.subjectSchool achievementen_US
dc.subjectOkul başarısıen_US
dc.subjectMotivasyonen_US
dc.subjectMotivationen_US
dc.titleOkul terkinin önlenmesinde bağlanma temelli terapötik müdahaleen_US
dc.title.alternativeAttachment based therapeutic intervention in prevention of early school leavingen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar