Şirket satınalma ve birleşmelerinde örgütsel kültürün çalışan sonuçlarına etkisinde birey-örgüt uyumunun aracı rolü

dc.contributor.advisorÖzgeldi, Mürşide
dc.contributor.authorÖrki, Memnune Tuğçe
dc.date.accessioned2024-07-12T22:15:04Z
dc.date.available2024-07-12T22:15:04Z
dc.date.issued2018-06en_US
dc.date.submitted2018-06en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBirleşme ve satınalma sürecine yönelik literatür incelendiğinde yapılan araştırmalar insan faktörünün çok önemli olduğunu vurgulamaktadır. Genel görüş, birleşme satınalmaların çalışanların hayatlarını etkileyen, yaşadıkları stres ve belirsizlik nedeniyle psikolojik ve davranışsal tepkiler vermelerine neden olan zorlu süreçler olduğu yönündedir. Yapılan çalışmalarda örgütsel kültür konusu birleşme ve satınalma süreci içerisinde gittikçe önem kazanan bir konu haline gelmiştir. Bu çalışmada satınalma süreci sonrasında örgüt kültürünün iş tatmini, duygusal bağlılık ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde birey-örgüt uyumunun aracı rolünü inceleyerek literatüre katkı sağlanması hedeflenmektedir. Telekomünikasyon sektöründe faaliyet gösteren yine aynı sektörde faaliyet gösteren bir şirketi satınalma süreci sonrasında, 187 çalışan üzerinde uygulanan bu örnek olay çalışmasının sonuçları, birey-örgüt uyumunun iş tatmini, duygusal bağlılık ve işten ayrılma niyeti üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğunu; ayrıca birey- örgüt uyumunun; örgüt kültürünün misyon, katılım, tutarlılık ve uyum yeteneği olmak üzere tüm boyutlarının iş tatminine olan etkisinde, misyon ve katılım boyutlarının duygusal bağlılığa olan etkisinde ve misyon boyutunun işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde aracı rolü bulunduğunu kanıtlamıştır. Araştırmanın bulguları, örgüt kültürü, işten ayrılma niyeti, iş tatmini, duygusal bağlılık, birey-örgüt uyumu gibi kavramların günümüz iş dünyasında şirket ve çalışanlar için niçin önemli olduğuyla ilişkilendirilerek tartışılmıştır.en_US
dc.description.abstractIn the literature, many studies recognize the significant role of the human factor in a merger and acquisition. The main idea is that M&As are challenging processes in employees’ lives which lead to unpleasant psychological and behavioral reactions due to the increased levels of stress and ambiguity. Across the studies surveyed, the organizational culture has been recognized to be a theoretically vital factor in mergers and acquisitions. This case-study sought to contribute to business by examining the effects of organizational culture on job satisfaction, affective commitment and intent to leave with mediating the role of person-organization fit in a post-acquisition. The case-study was held in a company recently experienced a post-acquisition process in the telecommunication sector and 187 employees participated. The results of the study showed that person-organization fit has statistically significant effect on job satisfaction, affective commitment and intent to leave. In addition, person-organization fit has a mediating role on the effect of adaptability, involvement, mission and consistency traits of organization culture on the job satisfaction; on the effect of mission and involvement traits on the affective commitment and on the effect of mission trait on the intent to leave. The results of the study were discussed in association with the importance of the variables in today’s business environment.en_US
dc.identifier.citationÖrki, M. T. (2018). Şirket satınalma ve birleşmelerinde örgütsel kültürün çalışan sonuçlarına etkisinde birey-örgüt uyumunun aracı rolü / The effects of organizational culture on job satisfaction: The mediating role of person-organization fit in a post-acquisition. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10092
dc.institutionauthorÖrki, Memnune Tuğçeen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0149en_US
dc.subjectÖrgüt kültürüen_US
dc.subjectİş tatminien_US
dc.subjectDuygusal bağlılıken_US
dc.subjectİşten ayrılma niyetien_US
dc.subjectBirey-örgüt uyumuen_US
dc.subjectSatın alma ve birleşmeen_US
dc.subjectOrganizational cultureen_US
dc.subjectJob satisfactionen_US
dc.subjectAffective commitmenten_US
dc.subjectIntent to leave person-organization fiten_US
dc.subjectMerger and acquisitionsen_US
dc.titleŞirket satınalma ve birleşmelerinde örgütsel kültürün çalışan sonuçlarına etkisinde birey-örgüt uyumunun aracı rolüen_US
dc.title.alternativeThe effects of organizational culture on job satisfaction: The mediating role of person-organization fit in a post-acquisitionen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Memune_Tuğçe_Örki_ŞİRKET SATINALMA VE BİRLEŞMELERİNDE.pdf
Boyut:
2.16 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text