Okul öncesi döneme yönelik yayın yapan çocuk kanallarındaki reklamların çocukların cinsiyet rolleri açısından incelenmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırma okul öncesi dönem çocuklarına yönelik yayın yapan televizyon kanallarında yayınlanan reklamların çocukların cinsiyet rollerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da yaşayan ve 3-6 yaş grubu aralığında çocuğu olan 15 anne ve bu annelerin görüşleri ile belirlenen çocuklara yönelik yayın yapan 2 çocuk TV kanalında yayınlanan reklamlar oluşturmaktadır. Araştırma nitel modelde tasarlanmış olup olgu bilim deseni kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde ilk olarak anneler ile bir ön görüşme yapılıp çocukları için uygun olduğunu düşündükleri TV kanallarını sıralamaları istenmiş ve ardından bu kanalların içinden en yüksek frekansa sahip 2 TV kanalı çalışmaya alınmıştır. TV kanallarında yer alan reklamları incelemek amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan, 5 okul öncesi dönem uzmanı ve 3 öğretmen tarafından uzman görüşlerine başvurularak hazırlanan 20 maddelik form ile araştırmanın verileri toplanmıştır. Hazırlanan formda TV reklamlarının hangi cinsiyete yönelik olduğu, süresi, ürünün özellikleri, reklam metninde yer alan cinsiyetçi kelimeler, reklamlarda hedef cinsiyete yönelik kullanılan renkler vb. maddeler yer almaktadır. Form araştırmacılar tarafından her TV kanalının bir gün boyunca incelenmesinin ardından doldurulmuştur. Ardından anneler ile yüz yüze görüşmeler yapılmış, bu görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formu ile annelerin reklamlar hakkındaki görüşleri belirlenmiştir. Bu görüşme formunda çocukların reklamlardan etkilenip ürünü almak isteyip istemedikleri, reklamlarda annelerin dikkatini çeken cinsiyetçi bir baskınlık olup olmadığı vb. sorular yer almaktadır. Verilerin analiz süreci devam etmektedir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

3-6 yaş, Reklam, Cinsiyet, TV

Kaynak

14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Değirmenci, Ş. ve Eryiğit, T. (2019). Okul öncesi döneme yönelik yayın yapan çocuk kanallarındaki reklamların çocukların cinsiyet rolleri açısından incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.