Genel eğitim sınıfına yerleştirilmiş özel gereksinimli öğrencilerin problem davranışlarını azaltmada doğrudan davranışsal danışmanlığın etkililiği
Küçük Resim Yok
Tarih
2017
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
The main purpose of this research is to determine the effectiveness of the Direct Behavioral Consultation (DBC), provided for the teachers in order to reduce the problem behaviours of handicapped students placed into regular school settings, on the enhancement of the teachers’ labelled and unlabelled praising behaviours and on the reduction of the students problem behaviours and on the maintainance, generalization and usefulness of the teachers’ increased praising behaviours and the students’ reduced problem behaviours. The design of this study is multiple probe design across subjects, a variation of the multiple baseline design.Considering the findings related to the teachers’ behaviors, the DBC is decreasingly effective on increasing the teachers’ praising behaviors and on maintaining them. In addition, the DBC gives the impression that it is effective on two to third of the teachers’ generalizing the praising behaviors into Mathematics course.Considering the finding related to the students behaviors, the DBC is effective on decreasing their off-task behaviors and in maintaining them. In addition, the DBC gives the impression that it is effective on all students’ generalizing their decreased off-task behaviors into Mathematics course.
Bu araştırmanın amacı; genel eğitim sınıf öğretmenlerine yapılan doğrudan davranışsal danışmanlığın (DDD); öğretmenlerin ödüllendirme davranışlarını artırmada ve özel gereksinimli öğrencilerin problem davranışlarını azaltmadaki etkililiğini belirlemektir. Ayrıca artan öğretmen ödüllendirme davranışları ile azalan öğrenci davranışlarının sürmesi, genellenmesi ve kullanılışlığı da araştırılmıştır. Araştırma deseni denekler arası çoklu yoklama desenidir. Araştırmanın öğretmen davranışlarına ilişkin bulgularına göre: DDD öğretmenlerin ödüllendirme davranışlarını artırmalarında, azalarak sürdürmelerinde ve birinci ve ikinci öğretmenin ödüllendirme davranışlarını matematik dersine genellemelerinde etkilidir. Araştırmanın öğrenci davranışlarına ilişkin bulguları: DDD’lığın her üç öğrencinin de Türkçe dersindeki ders dışı etkinlikte bulunma davranışlarının azaltılmasında ve azaltılan düzeyde sürdürülmesinde ve bu davranışların matematik dersine genellenmesinde etkili olduğunu göstermektedir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin tamamı DDD’lığın kullanılışlılığı hakkında olumlu görüş bildirmişlerdir.
Bu araştırmanın amacı; genel eğitim sınıf öğretmenlerine yapılan doğrudan davranışsal danışmanlığın (DDD); öğretmenlerin ödüllendirme davranışlarını artırmada ve özel gereksinimli öğrencilerin problem davranışlarını azaltmadaki etkililiğini belirlemektir. Ayrıca artan öğretmen ödüllendirme davranışları ile azalan öğrenci davranışlarının sürmesi, genellenmesi ve kullanılışlığı da araştırılmıştır. Araştırma deseni denekler arası çoklu yoklama desenidir. Araştırmanın öğretmen davranışlarına ilişkin bulgularına göre: DDD öğretmenlerin ödüllendirme davranışlarını artırmalarında, azalarak sürdürmelerinde ve birinci ve ikinci öğretmenin ödüllendirme davranışlarını matematik dersine genellemelerinde etkilidir. Araştırmanın öğrenci davranışlarına ilişkin bulguları: DDD’lığın her üç öğrencinin de Türkçe dersindeki ders dışı etkinlikte bulunma davranışlarının azaltılmasında ve azaltılan düzeyde sürdürülmesinde ve bu davranışların matematik dersine genellenmesinde etkili olduğunu göstermektedir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin tamamı DDD’lığın kullanılışlılığı hakkında olumlu görüş bildirmişlerdir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Mainstreaming, Behavioral management, Direct behavioral consultation, Tip sheets and feedback, Kaynaştırma, Sınıf yönetimi, Özel eğitim danışmanlığı, Doğrudan davranışsal danışmanlık
Kaynak
International journal of new trends in arts, sports & science education (IJTASE)
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
6
Sayı
2
Künye
Timuçin, E. U. ve Özyürek, M. (2017). Genel eğitim sınıfına yerleştirilmiş özel gereksinimli öğrencilerin problem davranışlarını azaltmada doğrudan davranışsal danışmanlığın etkililiği. 6(2).