60 aylıkken ilkokula başlayan çocukların akran zorbalığına maruz kalma düzeyleri

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışmada, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, yaklaşık 60 (60, 61, 62 ve 63) aylıkken ilkokul 1.sınıfa başlayan ve 2017-2018 eğitim öğretim yılında 6.sınıfa devam eden çocukların akran zorbalığına maruz kalma durumlarını incelemek ve 72 aylık ve daha üstü (72+) çocukların akran zorbalığına maruz kalma veya zorbalık yapma durumlarıyla karşılaştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2018 yılında İstanbul Sancaktepe?de 6.sınıfa devam eden 136?sı 60 aylıkken, 135?i 72 aylıkken ilkokula başlamış 140?ı kız, 131?i erkek toplam 271 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Kutlu (2005) tarafından geliştirilen Zorbalık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, okula başlama yaşı ile zorbalık yapma arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. 72+ aylık iken ilkokula başlayan çocukların, 60 aylık iken ilkokula başlayan çocuklara göre daha zorba olduğu görülmüştür. Ancak, okula başlama yaşı ile zorbalığa maruz kalma (kurban olma) arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Sosyo-demografik değişkenler açısından incelendiğinde ise, cinsiyet ile akran zorbalığına maruz kalma (kurban olma) arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak cinsiyet ile zorbalık yapma arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Erkek çocukların, kız çocuklara göre daha zorba olduğu görülmüştür. Anne ve babaların eğitim düzeyi, çocukların doğum sırası, ailenin aylık gelir seviyesi ile çocukların akran zorbalığı yapma ya da zorbalığa maruz kalma durumlarıyla ilgili anlamlı bir fark bulunmamıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, 2012-2013 eğitim öğretim yılında, farklı gelişim dönemlerindeki çocukların aynı sınıfta eğitim almaya başlamasının, ilerleyen süreçte okula başlama yaşında değişiklik yapılsa da, yaşça büyük olan çocukların daha zorbaca davranışlar sergilemesine sebep olduğu ve bu durumun günümüzde halen devam ettiği görülmüştür.
In this study, it was aimed to investigate peer victimization of children who started to 1st grade in 2012-2013 school year at age of 60 (60, 61, 62 and 63) months and have been continuing 6th grade in 2017-2018 and compare it to peer victimization or bullying of children at the age of 72 months or more (72+). The sample of the study consists of 271 students (140 girls and 131 boys) that have been continuing 6th grade in 2018 in Sancaktepe, ?stanbul, of which 136 started to primary school at the age of 60 months and 135 at 72 months. Personal Information Form and Bullying Scale developed by Kutlu (2005) were used as data collection tools. According to the findings of the study, a significant difference was found between the age of starting school and peer bullying. It is seen that children who started primary school at 72+ months were more bully than children who started primary school at 60 months. However, no significant difference was found between the age of school entry and peer victimization. In terms of socio-demographic variables, no significant difference was found between gender and peer victimization. However, a significant difference was found between gender and bullying. Boys were found to be more bully than girls. There was no significant difference between parents' education level, children's order of birth, the monthly income level of the family and children's peer bullying or victimization. When the results obtained from the research are evaluated, it is seen that although school starting age has been amended in the following years, the fact that children in different periods of developmental started to receive education in the same class paved the way for older children to exhibit more bullying behaviors and this situation continues to be relevant today.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

60 aylık çocuk, İlkokul, Okula başlama yaşı, Akran zorbalığı, 60 months old child, Primary school, School starting age, peer Bullying and victimization

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Böge, M. (2019). 60 aylıkken ilkokula başlayan çocukların akran zorbalığına maruz kalma düzeyleri / Level of peer victimization of children starting primary school at 60 months old. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.