60 aylıkken ilkokula başlayan çocukların akran zorbalığına maruz kalma düzeyleri

dc.contributor.authorBöge, Merve
dc.contributor.authorÇuhadaroğlu, Alper
dc.date.accessioned2024-07-12T22:13:47Z
dc.date.available2024-07-12T22:13:47Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gelişim Psikolojisi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu çalışmada, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, yaklaşık 60 (60, 61, 62 ve 63) aylıkken ilkokul 1.sınıfa başlayan ve 2017-2018 eğitim öğretim yılında 6.sınıfa devam eden çocukların akran zorbalığına maruz kalma durumlarını incelemek ve 72 aylık ve daha üstü (72+) çocukların akran zorbalığına maruz kalma veya zorbalık yapma durumlarıyla karşılaştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2018 yılında İstanbul Sancaktepe?de 6.sınıfa devam eden 136?sı 60 aylıkken, 135?i 72 aylıkken ilkokula başlamış 140?ı kız, 131?i erkek toplam 271 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Kutlu (2005) tarafından geliştirilen Zorbalık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, okula başlama yaşı ile zorbalık yapma arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. 72+ aylık iken ilkokula başlayan çocukların, 60 aylık iken ilkokula başlayan çocuklara göre daha zorba olduğu görülmüştür. Ancak, okula başlama yaşı ile zorbalığa maruz kalma (kurban olma) arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Sosyo-demografik değişkenler açısından incelendiğinde ise, cinsiyet ile akran zorbalığına maruz kalma (kurban olma) arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak cinsiyet ile zorbalık yapma arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Erkek çocukların, kız çocuklara göre daha zorba olduğu görülmüştür. Anne ve babaların eğitim düzeyi, çocukların doğum sırası, ailenin aylık gelir seviyesi ile çocukların akran zorbalığı yapma ya da zorbalığa maruz kalma durumlarıyla ilgili anlamlı bir fark bulunmamıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, 2012-2013 eğitim öğretim yılında, farklı gelişim dönemlerindeki çocukların aynı sınıfta eğitim almaya başlamasının, ilerleyen süreçte okula başlama yaşında değişiklik yapılsa da, yaşça büyük olan çocukların daha zorbaca davranışlar sergilemesine sebep olduğu ve bu durumun günümüzde halen devam ettiği görülmüştür.en_US
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to investigate peer victimization of children who started to 1st grade in 2012-2013 school year at age of 60 (60, 61, 62 and 63) months and have been continuing 6th grade in 2017-2018 and compare it to peer victimization or bullying of children at the age of 72 months or more (72+). The sample of the study consists of 271 students (140 girls and 131 boys) that have been continuing 6th grade in 2018 in Sancaktepe, ?stanbul, of which 136 started to primary school at the age of 60 months and 135 at 72 months. Personal Information Form and Bullying Scale developed by Kutlu (2005) were used as data collection tools. According to the findings of the study, a significant difference was found between the age of starting school and peer bullying. It is seen that children who started primary school at 72+ months were more bully than children who started primary school at 60 months. However, no significant difference was found between the age of school entry and peer victimization. In terms of socio-demographic variables, no significant difference was found between gender and peer victimization. However, a significant difference was found between gender and bullying. Boys were found to be more bully than girls. There was no significant difference between parents' education level, children's order of birth, the monthly income level of the family and children's peer bullying or victimization. When the results obtained from the research are evaluated, it is seen that although school starting age has been amended in the following years, the fact that children in different periods of developmental started to receive education in the same class paved the way for older children to exhibit more bullying behaviors and this situation continues to be relevant today.en_US
dc.identifier.citationBöge, M. (2019). 60 aylıkken ilkokula başlayan çocukların akran zorbalığına maruz kalma düzeyleri / Level of peer victimization of children starting primary school at 60 months old. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/9923
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT1487en_US
dc.subject60 aylık çocuken_US
dc.subjectİlkokulen_US
dc.subjectOkula başlama yaşıen_US
dc.subjectAkran zorbalığıen_US
dc.subject60 months old childen_US
dc.subjectPrimary schoolen_US
dc.subjectSchool starting ageen_US
dc.subjectpeer Bullying and victimizationen_US
dc.title60 aylıkken ilkokula başlayan çocukların akran zorbalığına maruz kalma düzeyleri
dc.title.alternativeLevel of peer victimization of children starting primary school at 60 months olden_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar