Yükseköğretimde yer alan engelli öğrencilerin sayısal analizi ve bilişim teknolojileri kullanımı
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Manisa Celal Bayar Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Günümüzde yaşanan teknolojik, ekonomik ve sosyal gelişmeler, pek çok alanda olduğu gibi eğitimde de çok önemli değişim ve gelişmelerin yaşanmasına neden olmaktadır. Bu gelişmeler ile engeller aşılmakta, sürekli veya geçici engele sahip bireylerin temel hakları olan eğitim öğretim faaliyetlerini gerçekleştirme oranları her geçen yıl artmaktadır. Bilişim teknolojilerinin kat ettiği yol ile her geçen yıl daha fazla sayıda öğrenci eğitimde engelleri aşmaktadır. Bu çalışma kapsamında yükseköğretim kurumlarına yerleştirilen öğrencilerin yıllar içinde durumları ile ilgili sayısal bir analiz yapılarak, Maltepe Üniversitesi özelinde de değerlendirilmesi gerçekleştirilmiştir. Bu sayının bilişim teknolojilerinin gelişimi ile paralelliği incelenmiş olup, kayıtlı olan engelli bireylerin kamu kurum ve kuruluşlarından beklentilerinin engel türüne göre dağılımı, cinsiyet, yerleşim yeri, engel oranı, yaş grubu, eğitim durumu ve engel türüne göre dağılımları analiz edilmiştir. Çalışma sonunda engelli öğrenciler tarafından kullanılan bilişim teknolojileri sıralanmış olup, kategorilere ayrılmıştır.
Today's technological, economic and social developments cause significant changes and developments in education as in many other fields. With these developments, the obstacles are overcome and the rate of realization of education and training activities, which are the fundamental rights of individuals with permanent or temporary disabilities, increases every year. Every year, more and more students overcome the obstacles in education by the way of information technologies. Within the scope of this study, a numerical analysis of the situation of the students placed in higher education institutions over the years has been carried out and evaluated in Maltepe University. The distribution of the expectations of registered individuals with disabilities according to the type of disability, gender, place of residence, disability ratio, age group, educational status and disability type were analyzed. At the end of the study, information technologies used by students with disabilities are listed and divided into categories.
Today's technological, economic and social developments cause significant changes and developments in education as in many other fields. With these developments, the obstacles are overcome and the rate of realization of education and training activities, which are the fundamental rights of individuals with permanent or temporary disabilities, increases every year. Every year, more and more students overcome the obstacles in education by the way of information technologies. Within the scope of this study, a numerical analysis of the situation of the students placed in higher education institutions over the years has been carried out and evaluated in Maltepe University. The distribution of the expectations of registered individuals with disabilities according to the type of disability, gender, place of residence, disability ratio, age group, educational status and disability type were analyzed. At the end of the study, information technologies used by students with disabilities are listed and divided into categories.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Bilişim teknolojileri, İstatistiksel analiz, Engelli öğrenci, Dağılım analizi, Information technologies, Statistical analysis, Disabled students, Distribution analysis
Kaynak
Engelsiz Bilişim 2019
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Yardımcı Coşkun, İ., Durmuş, A. ve Özgeldi, M. (2019). Yükseköğretimde yer alan engelli öğrencilerin sayısal analizi ve bilişim teknolojileri kullanımı / Numerical analysis and use of information technologies for handicapped students in higher education. Engelsiz Bilişim 2019. s. 83-92.