Sakarya’da okul öncesi dönemde öğretmenlerin görme ve işitme yetersizliği olan çocuklara bakış açılarının değerlendirilmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeni ile toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişilere yetersizliği olan birey ya da engelli denir. Her çocuğun yasalarla da belirlenen eğitimden yararlanma hakkı vardır. Çocuklara sağlıklı da olsa engelli de olsa eğitim olanağı sağlanmalıdır. Yetersizliği olan çocuk ile normal çocuğun gelişim alanlarda farklılıklar olabilir. Fakat yetersizliği olan çocuklara da kendi gelişimsel özellikleri ve hızlarında eğitim verilmek gerekmektedir. Bu çalışmada amaç okul öncesi dönemde görme ve işitme yetersizliği olan çocuklara öğretmenlerin bakış açılarını değerlendirmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışması yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Çalışma grubunu, Sakarya ilinde bulunan farklı okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan 21 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen ve üç uzman görüşüne sunularak hazırlanan yarı-yapılandırılmış mülakat soruları ile elde edilmiştir. Görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiş olup 10-20 dakika sürmüştür. Görüşmeler daha sonra yazıya dökülmüş, elde edilen veriler içerik analizi yapılarak ortaya çıkan tema ve kodlara göre tanımlanıp yorumlanmıştır. Verilerin analizinde araştırmanın problem ve alt problemleri dikkate alınarak tablolar şeklinde belirtilmiştir.Öğretmenler her çocuğun egitim hakkı olduğunu ve empati yoluyla farkındalıkları ortadan kaldırabileceklerini düşünmektedirler.Empati kazandırmak için drama ve oyun etkinliklerinin faydalı olabileceğini savunmaktadırlar fakat sınıf düzeninin bozulmasından ve iletişimsizlik sorunlarının yaşanmasından dolayı önyargılı davranmaktadırlar.Sonuç olarak öğretmenler görme ve işitme engelli çocukların sınıflarında olmasına olumlu bakmaktadırlar fakat kendi eğitim yetersizlkikleri ve eğitim ortamının eksikliğinden kaynaklı sorunlar olabileceğini düşünmektedirler.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Görme yetersizliği, İşitme yetersizliği, Okul öncesi dönem, Öğretmen
Kaynak
14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Ayyıldız, A., Akpınar, B., Taştan, E., Tiryaki, Ö., Aslan, R., Akyapın, S., Aktar, Y., Aslan Bağcı, Ö. (2019). Sakarya’da okul öncesi dönemde öğretmenlerin görme ve işitme yetersizliği olan çocuklara bakış açılarının değerlendirilmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.