Sakarya’da okul öncesi dönemde öğretmenlerin görme ve işitme yetersizliği olan çocuklara bakış açılarının değerlendirilmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeni ile toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişilere yetersizliği olan birey ya da engelli denir. Her çocuğun yasalarla da belirlenen eğitimden yararlanma hakkı vardır. Çocuklara sağlıklı da olsa engelli de olsa eğitim olanağı sağlanmalıdır. Yetersizliği olan çocuk ile normal çocuğun gelişim alanlarda farklılıklar olabilir. Fakat yetersizliği olan çocuklara da kendi gelişimsel özellikleri ve hızlarında eğitim verilmek gerekmektedir. Bu çalışmada amaç okul öncesi dönemde görme ve işitme yetersizliği olan çocuklara öğretmenlerin bakış açılarını değerlendirmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışması yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Çalışma grubunu, Sakarya ilinde bulunan farklı okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan 21 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen ve üç uzman görüşüne sunularak hazırlanan yarı-yapılandırılmış mülakat soruları ile elde edilmiştir. Görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiş olup 10-20 dakika sürmüştür. Görüşmeler daha sonra yazıya dökülmüş, elde edilen veriler içerik analizi yapılarak ortaya çıkan tema ve kodlara göre tanımlanıp yorumlanmıştır. Verilerin analizinde araştırmanın problem ve alt problemleri dikkate alınarak tablolar şeklinde belirtilmiştir.Öğretmenler her çocuğun egitim hakkı olduğunu ve empati yoluyla farkındalıkları ortadan kaldırabileceklerini düşünmektedirler.Empati kazandırmak için drama ve oyun etkinliklerinin faydalı olabileceğini savunmaktadırlar fakat sınıf düzeninin bozulmasından ve iletişimsizlik sorunlarının yaşanmasından dolayı önyargılı davranmaktadırlar.Sonuç olarak öğretmenler görme ve işitme engelli çocukların sınıflarında olmasına olumlu bakmaktadırlar fakat kendi eğitim yetersizlkikleri ve eğitim ortamının eksikliğinden kaynaklı sorunlar olabileceğini düşünmektedirler.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Görme yetersizliği, İşitme yetersizliği, Okul öncesi dönem, Öğretmen

Kaynak

14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Ayyıldız, A., Akpınar, B., Taştan, E., Tiryaki, Ö., Aslan, R., Akyapın, S., Aktar, Y., Aslan Bağcı, Ö. (2019). Sakarya’da okul öncesi dönemde öğretmenlerin görme ve işitme yetersizliği olan çocuklara bakış açılarının değerlendirilmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.