Üçüncü kuşak üniversiteler
Küçük Resim Yok
Tarih
2016
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Eğitim yolculuğunun son durağı sayılan üniversiteler tarih boyunca sürekli olarak değişim ve gelişime sahne olmuşlar; toplumun değişen beklentilerine yeni teknolojiyi ve yöntemleri kullanarak cevap vermeye çalışmışlardır. Bu bağlamda geçmişte işlevi bilgiyi sadece öğretmekle sınırlı olan üniversiteler daha sonra araştırmalar yaparak bilgiyi üretmek görevini de yerine getirmeye başlamışlardır. Günümüzde ise üretmek ve öğretmek işlevlerine ürettikleri bilgiyi uygulamaya koyma işlevini de eklemekle kalmamışlar aynı zamanda uluslararası bir nitelik kazanarak daha büyük bir öğrenci ve öğretim üyesi topluluğuna hitap etmeye başlamış, daha işbirlikçi ve rekabetçi bir yapıya kavuşmuşlardır. Bu yazıda üniversitelerin günümüzde dönüşmeye başladıkları "Üçüncü Kuşak Üniversite" olarak adlandırılan modeli hazırlayan ve aynı zamanda günümüz toplumunun kültürel ve teknolojik özelliklerinin bir yansıması olarak kabul edilebilecek olan nedenler üzerinde durulmuş ve III. Kuşak Üniversitelerin özellikleri yapısal, sosyal, işlevsel ve finansal nitelikler bağlamında ele alınmaya çalışılmıştır.
Universities, which are considered to be the last stop of the education journey, have undergone many changes and developments through the years and have tried to meet the changing expectations of society by using new technologies and methods. Universities, the duty of which was only to teach the knowledge at the beginning, started to produce the knowledge they taught through their researches as time went by. Today, they have not only embraced the duty of putting the information they produce into practice and teaching it but have also attained an international character to address a larger students and academics. They have also acquired a cooperative and competitive structure. In this paper, the causes which prepared the transformation of the universities into third-generation universities, which is the trend of today, are taken into consideration. These causes are also believed to be reflections of the cultural and technological features of today’s society. Furthermore, the structural, social, financial, and functional qualifications of the third-generation universities are reviewed in the study.
Universities, which are considered to be the last stop of the education journey, have undergone many changes and developments through the years and have tried to meet the changing expectations of society by using new technologies and methods. Universities, the duty of which was only to teach the knowledge at the beginning, started to produce the knowledge they taught through their researches as time went by. Today, they have not only embraced the duty of putting the information they produce into practice and teaching it but have also attained an international character to address a larger students and academics. They have also acquired a cooperative and competitive structure. In this paper, the causes which prepared the transformation of the universities into third-generation universities, which is the trend of today, are taken into consideration. These causes are also believed to be reflections of the cultural and technological features of today’s society. Furthermore, the structural, social, financial, and functional qualifications of the third-generation universities are reviewed in the study.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Değişim, Eğitim, III. Kuşak Üniversite, Üniversiteler, Transformation, Education, Third Generation Universities, Universities
Kaynak
Ekonomik, Toplumsal ve Siyasi Analiz Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
II
Sayı
8
Künye
Özdemir, P. (2016). Üçüncü kuşak üniversiteler / Third generation universities. Ekonomik, Toplumsal ve Siyasi Analiz Dergisi. II(8), s. 15-33.