Effect of total quality management implementation on patient satisfaction: a six-year experience in a public hospital
Küçük Resim Yok
Tarih
2012
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Istanbul Training and Research Hospital
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Amaç: Araştırmanın amacı, bir kamu hastanesinin altı yıllık toplam kalite yönetimi (TKY) uygulama deneyiminin yatan hasta memnuniyeti üzerine olan etkilerini değerlendirmektir. Araştırma hastaların, verilen sağlık hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin ölçüm sonuçlarını değerlendirmeyi amaçlayan tanımlayıcı bir araştırmadır. Gereç ve Yöntem: Araştırma için örneklem seçilmemiştir. S.B. İstanbul Eğitim ve Araştırma Hastanesi kliniklerinde yatan hastalardan kabul edenlerine uygulanan anket sonuçlarının altı yıllık kesitsel verileri değerlendirilmiştir. Bulgular: S.B. İstanbul Eğitim ve Araştırma Hastanesi’ne 2001 ile 2006 yılları arasında müracaat eden hastalara yüz yüze görüşme tekniği ile yapılan anketlerin sonuçları istatistiki metotlar kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonuç: Hastanelerin verdikleri hizmetlerinin etkin, verimli olması için toplam kalite uygulamalarının yeri kuşkusuz çok önemlidir. Teknoloji ve insan hakları konusundaki gelişmeler doğrultusunda kalite yaşam alanında vazgeçilmez bir önem kazanmıştır.
Objectives: The purpose of this descriptive study was to investigate the effects of a total quality management system, which was implemented in a public hospital for six years, on patient satisfaction about health services. Methods: We conducted a retrospective statistical analysis of cross-sectional data from a survey (face-to-face interviews) of patients hospitalized between 2001 and 2006 in Istanbul Education and Research Hospital. All patients who participated in the survey had given informed consent. Results: The results of a survey conducted by face-to-face interviews with patients admitted and hospitalized in Istanbul Education and Research Hospital between 2001 and 2006 were evaluated using statistical methods. Conclusion: Total quality management is imperative for hospitals to provide efficient and effective health services. Given the developments in technology and emphasis on human rights, total quality management has become an indispensable element in quality-of-life management.
Objectives: The purpose of this descriptive study was to investigate the effects of a total quality management system, which was implemented in a public hospital for six years, on patient satisfaction about health services. Methods: We conducted a retrospective statistical analysis of cross-sectional data from a survey (face-to-face interviews) of patients hospitalized between 2001 and 2006 in Istanbul Education and Research Hospital. All patients who participated in the survey had given informed consent. Results: The results of a survey conducted by face-to-face interviews with patients admitted and hospitalized in Istanbul Education and Research Hospital between 2001 and 2006 were evaluated using statistical methods. Conclusion: Total quality management is imperative for hospitals to provide efficient and effective health services. Given the developments in technology and emphasis on human rights, total quality management has become an indispensable element in quality-of-life management.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kalite, kalite yönetim sistemi, sağlıkta kalite, yatan hasta memnuniyeti, Quality, quality management system, quality in health, inpatient satisfaction
Kaynak
İstanbul Medical Journal
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
13
Sayı
4
Künye
Çetin, G., Çelik, G., Kaya, F.Ö. vd. (2012). Effect of total quality management implementation on patient satisfaction: a six-year experience in a public hospital / Toplam kalite yönetimi uygulamasının yatan hasta memnuniyetine etkisi: altı yıllık kamu hastanesi deneyimi. İstanbul Medical Journal, Istanbul Training and Research Hospital. 13(4), s. 186-190.