Lise öğrencilerinde bağlanma stilleri ile öz-yeterlilik arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.authorid0000-0002-3747-2015en_US
dc.contributor.advisorVarlıklı, Gülşen
dc.contributor.authorYiğit, Yeşim
dc.date.accessioned2024-07-12T22:31:56Z
dc.date.available2024-07-12T22:31:56Z
dc.date.issued2020en_US
dc.date.submitted2020-06en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rehberlik Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBağlanma stili, anne ve çocuk arasında kurulan duygusal bağ ile güven duygusunun olu?masında önemli bir rol oymaktadır. Bebeklerin anneleri ile kurdukları bağ ergenlik döneminden yeti?kinlik dönemine kadar bireyin yakın çevresi ba?ta olmak üzere mevcut bağlanma ili?kilerini yordamaktadır. Bu çalı?mada ise Muğla’daki lise öğrencilerinde bağlanma stilleri ile öz-yeterlik arasındaki ili?ki incelenmektedir. Nicel ara?tırma yöntemi olarak ili?kisel tarama modeli kullanılmı?tır. Ara?tırmadaki bağımsız deği?kenler ya?, cinsiyet, sosyoekonomik düzey, ebeveynlerin medeni durumu ve bağımlı deği?kenler ise bağlanma stilleri ile öz-yeterlik kavramlarıdır. Ara?tırma verileri, normal dağılıma uymadığı için parametrik olmayan test yöntemlerinden MannWhitney U ve Kruskal-Wallis testi ile analiz edilmi?tir. Ara?tırmanın örneklemini 20192020 öğretim yılında Muğla ili Marmaris ilçesindeki okullarda 9-12. sınıfta okuyan öğrenciler olu?turmaktadır. Veri toplama aracı olarak Ki?isel Bilgi Formu, Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği ve Öz-Yeterlik Ölçeği ile veriler elde edilmi? ve SPSS 26.0 programı kullanılarak istatistiksel analiz yapılmı?tır. Katılımcıların cinsiyet, ya?, annebaba durumları ve sosyo-ekonomik düzeyleri ile bağlanma stilleri ve öz-yeterlik ölçeğinden alınan toplam puanlar arasında anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmı?tır(p<0.05). Güvenli bağlanma stillerinden alınan puanlar ile öz-yeterlik arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ili?ki olduğu ortaya çıkmı?tır. Buna ek olarak bağlanma stilleri ölçeği içerisinde yer alan kaygılı-kararsız bağlanma stilleri ile öz-yeterlik arasında ise negatif yönlü ve anlamlı bir ili?ki olduğu ortaya çıkmı?tır. Kaçınan bağlanma stilleri ile öz-yeterlik arasında anlamlı bir ili?ki yoktur. Ara?tırma bulguları alanyazın ile birlikte değerlendirilmi?tir. Bağlanma stilleri ile öz-yeterlik arasındaki ili?ki, ergenlik dönemi geli?imsel süreçleri baz alınarak gelecekte olu?abilecek zihinsel sağlık problemlerinin öngörülmesine katkı sağlayacağı dü?ünülmektedir.en_US
dc.description.abstractAttachment style plays an important role in the formation of trust and emotional bond between mother and infants. Studies suggest that the bond between mother and infant establishes the infant’s current attachment style in adolescence to adulthood in close interpersonal relationships. Present study investigated the relationship between attachment styles and self-efficacy in high school students in Muğla, Turkey. Relational screening model as quantitative research method was used for the variables such as age, gender, socioeconomic level and parental marital status, while Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test were used to analyze the relationship between attachment styles and self-efficacy concepts as the non-parametric methods, since the data set did not meet the normality distribution. The sample consisted of students studying in 9-12 grades in schools in Marmaris district of Muğla province, in the academic year 20192020. Data was obtained by conducting Personal Information Form, Three Dimensioned Attachment Styles Scale and Self - Efficacy Scale as data collection tools and statistical analysis was performed by using SPSS 26.0 program. The results revealed that there is a significant (p<0.05) difference between the participants' gender, age, parental status and socio-economic level, and attachment styles and total scores from the self-efficacy scale. Results showed also a positive and significant relationship between the scores obtained from the safe attachment styles and self-efficacy, a negative and significant relationship between the scores obtained from the anxious-unstable attachment styles included in the attachment styles scale and self-efficacy and no significant relationship between the avoidant attachment styles and self-efficacy. The findings of this study had been evaluated through the literature and the relationship between attachment styles and self-efficacy is thought to contribute to the prediction of various mental health problems that may occur in the future due to developmental processes in adolescence.en_US
dc.identifier.citationYiğit, Y. (2020). Lise öğrencilerinde bağlanma stilleri ile öz-yeterlik arasındaki ilişkinin incelenmesi / İnvestigation of the relationship between linking styles and self-efficiency in high school students (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/11893
dc.institutionauthorYiğit, Yeşimen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.snmzKT1931en_US
dc.subjectBağlanmaen_US
dc.subjectBağlanma stilien_US
dc.subjectÖz-yeterliken_US
dc.subjectLise öğrencilerien_US
dc.subjectAttachmenten_US
dc.subjectAttachment styleen_US
dc.subjectSelf-efficacyen_US
dc.subjectHigh school studentsen_US
dc.titleLise öğrencilerinde bağlanma stilleri ile öz-yeterlilik arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeİnvestigation of the relationship between linking styles and self-efficiency high school studentsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar