İnovasyonun yaygınlaştırılmasında kültürel değişimin etkileri
Yükleniyor...
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Küreselleşen yeni dünya düzeninde işletmeler ve ülkeler için en önemli konulardan biri de rekabet edebilirlik. Günümüz şartlarında farklı alanlarda yeni ihtiyaç ve beklentiler paralelinde bu rekabetin etkin ve sürdürülebilir bir alt yapı ile yönetilmesi ise belirli konularda yetkin bir organizasyon alt yapısı ile mümkün olabilir. Bu kapsamda inovasyonun bu rekabet üstünlüğünü sağlama noktasında çok önemli bir yetkinlik olduğu muhakkak. İşletmelerin ve ülkelerin inovasyon alanında gösterecekleri performans kalkınma ve gelişme süreçlerini doğrudan etkileyecek çok önemli stratejik hamleler bütünü olacaktır. İnovasyon odaklı düşünce sistemlerinin oluşturulması ve inşaa edilmesi her şeyden önce işletmeler ve ülkeler için aynı zamanda önemli bir değişim yönetimi sürecidir. Bu değişimi kültürel boyutları ile değerlendirmek, kültürel etki özelinde bu süreci planlamak ise oldukça önemlidir. Bu çalışmada öncelikli olarak değişim yönetimi detaylı olarak incelenmiş ve değişim süreçlerini oluşturan etmenler akademik bir bakış açısı ile ele alınmıştır. Bölüm içerisinde kültür ve kültür etkileşimli faktörler farklı açılardan değerlendirilerek kültürün inovasyon ve değişim süreçleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. İkinci bölümde inovasyon kavramının uçtan uca bir değerlendirmesi yapılarak inovasyon odaklı modellemeler için gerekli teorik perpektifin çerçevesi çizilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise giyim-moda sektörü ile fmcg sektölerinde inovasyon ve kültür ilişkisini ölçümlemeye yönelik bir saha araştırması yapılarak istatistiki olarak bu ilişki tarif edilmeye çalışılmıştır.
One of the most important issues for enterprises and countries in the globalizing new world order is competitiveness. In today's conditions, it’s possible to manage this competition with an effective and sustainable infrastructure in line with new needs and expectations in different fields, with a competent organizational infrastructure in certain issues. In this context, it’s certain that innovation is a very important competence in providing this competitive advantage. The performance of enterprises and countries in the field of innovation will be a set of very important strategic moves that will directly affect their development and development processes. The creation and construction of innovation-oriented thinking systems is, above all, an important change management process for enterprises and countries. It’s very important to evaluate this change with it’s cultural dimensions and to plan this process specifically for cultural influence. In this study, change management is examined in detail and the factors that make up the change processes are discussed from an academic point of view. In the department, culture and cultural interaction factors were evaluated from different perspectives and the effects of culture on innovation and change processes were examined. In the second part, an end-to-end evaluation of the concept of innovation has been made and the necessary theoretical perspective for innovation-oriented models has been tried to be drawn. In the last part of the study, a field study was conducted to measure the relationship between innovation and culture in the clothing-fashion sector and fmcg sectors, and this relationship was tried to be described statistically.
One of the most important issues for enterprises and countries in the globalizing new world order is competitiveness. In today's conditions, it’s possible to manage this competition with an effective and sustainable infrastructure in line with new needs and expectations in different fields, with a competent organizational infrastructure in certain issues. In this context, it’s certain that innovation is a very important competence in providing this competitive advantage. The performance of enterprises and countries in the field of innovation will be a set of very important strategic moves that will directly affect their development and development processes. The creation and construction of innovation-oriented thinking systems is, above all, an important change management process for enterprises and countries. It’s very important to evaluate this change with it’s cultural dimensions and to plan this process specifically for cultural influence. In this study, change management is examined in detail and the factors that make up the change processes are discussed from an academic point of view. In the department, culture and cultural interaction factors were evaluated from different perspectives and the effects of culture on innovation and change processes were examined. In the second part, an end-to-end evaluation of the concept of innovation has been made and the necessary theoretical perspective for innovation-oriented models has been tried to be drawn. In the last part of the study, a field study was conducted to measure the relationship between innovation and culture in the clothing-fashion sector and fmcg sectors, and this relationship was tried to be described statistically.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Değişim yönetimi, Örgüt kültürü, İnovasyon, Change management, Organizational culture, Innovation
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Elifoğlu, M. (2022). İnovasyonun yaygınlaştırılmasında kültürel değişimin etkileri / The effects of cultural change in the dissemination of innovation. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.