Ortaöğretimde görevli İngilizce öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişki ve bu ilişkiyi etkileyen etmenler
Yükleniyor...
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretimde görevli İngilizce öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişki ve bu ilişkiyi etkileyen etmenleri tespit etmektir. Bu amaçla, İstanbul İli Pendik, Tuzla, Kartal ve Maltepe ilçelerinde ortaöğretim kurumlarında görevli 544 İngilizce öğretmeni araştırmamızın evrenini oluşturmuş ve kartopu örnekleme metodu ile belirlenen 255 İngilizce öğretmeni de örneklemi oluşturmuştur. Tarama modeli araştırmamızın yöntemi olarak kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının ‘orta’, iş doyumlarının ‘orta üzerinde’, içsel doyumlarının da dışsal doyuma oranla ‘oldukça yüksek’ düzeyde olduğu belirlenmiştir. İş doyumu üzerinde ise; cinsiyet, mesleki kıdem, aynı okulda çalışma süresi değişkenlerinin etkisi tespit edilemezken, çalışılan kurum türü, yaş ve ders yükü değişkenlerinin etkili olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları üzerinde cinsiyet, yaş ve çalışılan kurum türü farklılıklar yaratırken, mesleki kıdem, aynı okulda çalışma süresi değişkenlerinin anlamlı farklılıklar yaratmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin içsel iş doyumları ve örgütsel bağlılıkları arasında pozitif yönlü oldukça güçlü doğrusal bir ilişki tespit edilmiştir.
The aim of our research is to define the relationship between the Organizational Commitment and Job Satisfaction Perceptions of English Teachers in Secondary Education and the Factors Affecting this Relationship. For this purpose, 544 English teachers working in secondary education schools in Pendik, Tuzla, Kartal and Maltepe districts of Istanbul formed the universe of our research and 255 English teachers determined by the snowball sampling method to form the sample. The screening method was used as the method of our research. In conclusion; It has been defined that teachers' organizational commitment levels are sometimes higher than their job satisfaction, and their internal satisfaction is higher than their external satisfaction. While the effects of gender, professional seniority and working time at the same school on job satisfaction could not be defined, it was determined that the type of school, age and course load variables were effective. It was determined that while gender, age and type of school created differences in the organizational commitment of the teachers, the variables of professional seniority and working time in the same school did not create considerable difference. A positive and very strong linear relationship was found between teachers' internal job satisfaction and organizational commitment.
The aim of our research is to define the relationship between the Organizational Commitment and Job Satisfaction Perceptions of English Teachers in Secondary Education and the Factors Affecting this Relationship. For this purpose, 544 English teachers working in secondary education schools in Pendik, Tuzla, Kartal and Maltepe districts of Istanbul formed the universe of our research and 255 English teachers determined by the snowball sampling method to form the sample. The screening method was used as the method of our research. In conclusion; It has been defined that teachers' organizational commitment levels are sometimes higher than their job satisfaction, and their internal satisfaction is higher than their external satisfaction. While the effects of gender, professional seniority and working time at the same school on job satisfaction could not be defined, it was determined that the type of school, age and course load variables were effective. It was determined that while gender, age and type of school created differences in the organizational commitment of the teachers, the variables of professional seniority and working time in the same school did not create considerable difference. A positive and very strong linear relationship was found between teachers' internal job satisfaction and organizational commitment.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Örgütsel bağlılık, İş doyumu, Ortaöğretim, İngilizce öğretmenleri, Organizational commitment, Job satisfaction, Secondary education, English teachers
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Gezgin Kuşadalı, F. (2022). Ortaöğretimde görevli İngilizce öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişki ve bu ilişkiyi etkileyen etmenler / The relationship between organizational commitment and perceptions of job satisfaction of English teachers in secondary education and the factors affecting this relationship. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.