Çevrimiçi araştır mağazadan satın al yönteminin tüketici anlık satın alma davranışına etkisi: Türkiye'de sigorta brokerliğinde çalışanların incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Access Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Tüketici anlık satın alma davranışına ilişkin araştırmalarda davranışın plansız olması ve duygusal bir tepki olması hususları dikkat çekmektedir. Bu davranış şeklinde bir üründen etkilenen tüketici, dış sınırlara aldırmadan kendi duygu ve istekleri çerçevesinde ürünü satın almaktadır. Bu bağlamda, anlık satın alma davranışı, tüketici beklentilerinin ve kesin tahminlerinin kontrolünden uzak bir davranış şekli olarak görülebilmektedir. Bu araştırma, durumsal faktörlerin aracı etkisiyle omnikanal metotlarından biri olan Çevrimiçi Araştır Mağazadan Satın Al (ÇAMSA) yöntemi ile çevrimiçi ve mağaza etmenlerin bir bireyin anlık satın alma davranışını nasıl etkilediğini ölçmek amacı ile model geliştirilmiştir. Çalışma kapsamında, Türkiye’de sigorta brokerliği yapan çalışanların anlık satın alma davranışları incelenmektedir. Bu kapsamda, çalışmanın evreni Türkiye’de sigortacılık sektöründe çalışan brokerlardan oluşmaktadır. Araştırmaya %58,3’ü kadın, %41,7’si erkek olmak üzere, toplam 439 kişi katılmıştır. Çalışmada, “Kişisel Bilgi ve Onam Formu”, “ÇAMSA ölçeği” ile “Çevrimiçi ve Mağaza Faktörlere Bağlı Anlık Satın Alma Davranışı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları değerlendirilerek çalışma tamamlanmıştır.
In the researches about buying behavior, it is noteworthy that the behavior is unplanned and it is an emotional reaction. The consumer, who is affected by a product in this way of behavior, buys the product within the framework of her own feelings and wishes, regardless of external limits. In this context, impulse buying behavior can be seen as a behavior that is far from the control of consumer expectations and precise estimates. In this research, a model was developed to measure how online and store factors affect an individual's impulse buying behavior with the Search Online Purchase from Store (ÇAMSA) method with the mediating effect of situational factors, which is one of the omnichannel methods. Within the scope of the study, impulse buying behaviors of insurance brokerage employees in Turkey are examined. In this context, the universe of the study consists of brokers working in the insurance sector in Turkey. A total of 439 people, 58.3% female and 41.7% male, participated in the research. In this context, the universe of the study consists of brokers working in the insurance sector in Turkey. In the study, "Personal Information and Consent Form", "ÇAMSA scale" and "Impulse Purchase Behavior Scale Based on Online and Store Factors" were used. The data collected in the research were analyzed using the SPSS program. The study was completed by evaluating the results of the analysis.
In the researches about buying behavior, it is noteworthy that the behavior is unplanned and it is an emotional reaction. The consumer, who is affected by a product in this way of behavior, buys the product within the framework of her own feelings and wishes, regardless of external limits. In this context, impulse buying behavior can be seen as a behavior that is far from the control of consumer expectations and precise estimates. In this research, a model was developed to measure how online and store factors affect an individual's impulse buying behavior with the Search Online Purchase from Store (ÇAMSA) method with the mediating effect of situational factors, which is one of the omnichannel methods. Within the scope of the study, impulse buying behaviors of insurance brokerage employees in Turkey are examined. In this context, the universe of the study consists of brokers working in the insurance sector in Turkey. A total of 439 people, 58.3% female and 41.7% male, participated in the research. In this context, the universe of the study consists of brokers working in the insurance sector in Turkey. In the study, "Personal Information and Consent Form", "ÇAMSA scale" and "Impulse Purchase Behavior Scale Based on Online and Store Factors" were used. The data collected in the research were analyzed using the SPSS program. The study was completed by evaluating the results of the analysis.
Description
Keywords
Anlık satın alma davranışı, Sigorta brokerliği, Omnikanal, Çevrimiçi araştır mağazadan satın al (ÇAMSA), Consumer impulse buying behavior, Insurance brokarage, Omnichannel, Research online, Purchase offline (ROPO)
Journal or Series
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
Gök, A. (2022). Çevrimiçi araştır mağazadan satın al yönteminin tüketici anlık satın alma davranışına etkisi: ürkiye'de sigorta brokerliğinde çalışanların incelenmesi / The effect of the online search and buy-in-store method on consumer impulse buying behavior: an invesigation of insurance brokerage employees in Turkey (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.