Entegre kalite & pazarlama yönetim sistemi
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Dünyada birçok işletme tarafından referans alınarak uygulanan ISO 9001 Yönetim Sistemi Standartları, işletmelerin ürün ve hizmetleri ile farklılık yaratarak müşteri beklentilerini tamamen veya beklentilerin ötesinde karşılayarak müşteri memnuniyeti sağlamayı amaçlamaktadır. Bu yüzden, Kalite Yönetim Sistemleri’nin müşteri ve pazar açısından önemi giderek artmakta ve işletmelerin müşteri, çevre ve çalışan odaklı yaklaşımı her koşulda sağlıklı bir ömür sürdürmelerini güvence altına almaktadır. Bu çalışmada giriş bölümü ile ikinci bölümde Kalite kavramı ve Gelişim süreci, Kalite Yönetim Sisteminin ne olduğu açıklanmıştır, TKY ve 6 sigma yaklaşımlarına değinilmiştir. Üçüncü bölümde Bütünleşik Pazarlama ve Kalite Yönetimi İlişkisi tanımlanmış, Son bölümde ise Entegre Kalite ve Pazarlama Yönetim Sistemi (EKPYS) yaklaşımı açıklanmıştır.
ISO 9001 Management System Standards, which are applied with reference to many enterprises in the world, aims to provide customer satisfaction by meeting customers' expectations completely or beyond expectations by creating differences with products and services of enterprises. Therefore Quality Management Systems’ the importance of the customer satisfaction for the market and clients is gradually increasing and organization’s customer, environment and staff oriented approachs guarantees them a lasting lifetime. In this study, the concept of quality and development process, what is the Quality Management System, are explained, TQM and 6 sigma approaches are mentioned in the introduction and the second part. In the third part, Integrated Marketing and Quality Management Relationship is defined. In the last part, Integrated Quality and Marketing Management System (IQMMS) approach is explained.
ISO 9001 Management System Standards, which are applied with reference to many enterprises in the world, aims to provide customer satisfaction by meeting customers' expectations completely or beyond expectations by creating differences with products and services of enterprises. Therefore Quality Management Systems’ the importance of the customer satisfaction for the market and clients is gradually increasing and organization’s customer, environment and staff oriented approachs guarantees them a lasting lifetime. In this study, the concept of quality and development process, what is the Quality Management System, are explained, TQM and 6 sigma approaches are mentioned in the introduction and the second part. In the third part, Integrated Marketing and Quality Management Relationship is defined. In the last part, Integrated Quality and Marketing Management System (IQMMS) approach is explained.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kalite, TKY, Kalite Yönetimi, Bütünleşik Pazarlama, EKPYS, Quality, TQM, Quality Management, Integrated Marketing, IQMMS
Kaynak
International Congress on Business and Marketing
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Karademir, İ. ve Özgeldi, M. (2019). Entegre kalite & pazarlama yönetim sistemi / Integrated quality & marketing management system. International Congress on Business and Marketing. s. 467-485.