Öğretmenlerin kuruma bağlılık düzeyleri ile kurumdan ayrılma niyetleri üzerine bir alan araştırması
No Thumbnail Available
Date
2012
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Kara Harp Okulu
Access Rights
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Bu araştırmanın amacı; çalışanların, demografik özellikleri ile kuruma bağlılık düzeyleri ve kurumdan ayrılma niyetleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla 761 öğretmenden oluşan bir örneklem grubuna anket uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Meyer,P.J ve Allen, J.N. tarafından geliştirilen “Devamlılık ve Duygusal Bağlılık Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından geliştirilen “İşten Ayrılma Niyeti Ölçeği” kullanılmıştır. Analizler sonucunda, öğretmenlerin duygusal bağlılıklarının devam bağlılıklarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin yaşı, cinsiyeti, hizmet yılları, ikamet yerleri, medeni durumları, eşlerinin çalışma durumları, çocuk sayıları ve gelir durumları gibi değişkenlerle duygusal, devamlılık ve toplam kuruma bağlılık düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunurken, cinsiyet, branş, okul kaynağı, öğrenim durumu ve görev yeri değişkenleri ile duygusal, devamlılık ve toplam kuruma bağlılık düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ayrıca öğretmenlerin kurumlarına bağlılıkları ile kurumlarından ayrılma niyetleri arasında yüksek düzeyde, negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
This study aims to find out if there is a significant correlation among personal and family characteristics of teachers, their level of organizational commitment and their tendency to leave the organization. The affective and continuance commitment scale developed by Meyer, P.J and Allen, J.N. intent to leave organizational scale developed by the researcher himself a questionnaire was used to collect data. As a result of the analysis, it was found that the level of affective commitment of the teachers was greater than continuance commitment. It was seen that there was a significant relationship between teachers’ age, gender, service years, residence, marital status, working wives, the number of children, and income and affective, continuance, organizational commitment. No significant difference was observed with respect to their branch, schools they got their degree, education level, and work palace. In addition, it was found that there was a high negative correlation between their organizational commitment and will to intent to leave the organizational.
This study aims to find out if there is a significant correlation among personal and family characteristics of teachers, their level of organizational commitment and their tendency to leave the organization. The affective and continuance commitment scale developed by Meyer, P.J and Allen, J.N. intent to leave organizational scale developed by the researcher himself a questionnaire was used to collect data. As a result of the analysis, it was found that the level of affective commitment of the teachers was greater than continuance commitment. It was seen that there was a significant relationship between teachers’ age, gender, service years, residence, marital status, working wives, the number of children, and income and affective, continuance, organizational commitment. No significant difference was observed with respect to their branch, schools they got their degree, education level, and work palace. In addition, it was found that there was a high negative correlation between their organizational commitment and will to intent to leave the organizational.
Description
Keywords
Kuruma bağlılık, Duygusal bağlılık, Devamlılık bağlılığı, İşten ayrılma niyeti, Organizational commitment, Affective commitment, Continuance commmitment, Tendency to leave the organization
Journal or Series
Kara Harp Okulu Bilim Dergisi
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
22
Issue
2
Citation
Çakmakçı, C. ve Çetin, Ş. (2012). Öğretmenlerin kuruma bağlılık düzeyleri ile kurumdan ayrılma niyetleri üzerine bir alan araştırması / A field study into the level of teachers' organizational commitment and intention to leave the organization. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi. 22(2), s. 41.