Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2012
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Çatışma, eğitim örgütlerinde önemli bir sorun olarak algılanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, çatışmanın altında yatan nedenleri ve öğretmenlerin çatışma durumlarına ilişkin çözüm önerilerini incelemektir. İstanbul İli Kadıköy İlçesinde 2009-2010 eğitim-öğretim yılında devlete bağlı anaokulu ve anasınıflarında görev yapmakta olan 36 bayan öğretmen ile araştırmanın katılımcıları oluşturulmuştur. Araştırmanın yürütülmesinde nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenler tarafından algılanan çatışma durumlarını ortaya koymak için yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, öğretmen-okul yöneticisi, öğretmen-öğretmen ve öğretmen- aile olmak üzere üç kategori temelinde analiz ve rapor edilmiştir. Araştırma bulguları, öğretmenlerin aileler, yöneticiler ve meslektaşları ile çatışma yaşadıklarını göstermektedir. Ayrıca öğretmenlerin çatışma çözümünde sıklıkla tümleştirme ve kaçınma stratejilerini kullandıkları ortaya çıkmıştır.
Conflict is perceived as a major problem in educational organizations. The purpose of this study is to determine the reasons underlying conflict and solution for conflict situation by preschool teachers. A group of female teachers who work in state preschools and preschool classrooms in elementary schools in Istanbul in the 2009-2010 academic year constitutes the participants of this research. Qualitative research design was employed to conduct this study. A structured interview form was used to explore the perceived conflict situations by preschool teachers. The data of the study was analyzed and reported based on tree categories which are called as teacher-school principals’ conflicts, teacher-teacher conflicts and teacher-parent conflicts. The findings indicated that teachers have experienced conflict with parents, administrators and teachers who work together. In addition, compromising and avoidance strategies often used by teachers in conflict resolution has emerged.
Conflict is perceived as a major problem in educational organizations. The purpose of this study is to determine the reasons underlying conflict and solution for conflict situation by preschool teachers. A group of female teachers who work in state preschools and preschool classrooms in elementary schools in Istanbul in the 2009-2010 academic year constitutes the participants of this research. Qualitative research design was employed to conduct this study. A structured interview form was used to explore the perceived conflict situations by preschool teachers. The data of the study was analyzed and reported based on tree categories which are called as teacher-school principals’ conflicts, teacher-teacher conflicts and teacher-parent conflicts. The findings indicated that teachers have experienced conflict with parents, administrators and teachers who work together. In addition, compromising and avoidance strategies often used by teachers in conflict resolution has emerged.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Anaokulu, Anasınıfı, Çatışma, Preschool, Kindergarten, Conflict
Kaynak
Eğitim ve Bilim Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Q3
Cilt
37
Sayı
163
Künye
Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi / A study on preschool teachers’ perceived conflict with school administrators, colleagues and parents. Eğitim ve Bilim Dergisi. 37(163), s. 203-215.