Evaluation of lower secondary schools' English language curriculum: teachers' perceptions and issues concerning the inplementation in public schools
Küçük Resim Yok
Tarih
2021
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışmanın amacı 2017 yılında düzenlenen ortaokul İngilizce öğretim programının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerini ve 2019-2020 akademik yılı uygulama sürecinde öğretmenler tarafından karşılaşılan zorluk ve /veya sorunları ortaya çıkarmaktır. Bu nitel çalışma İstanbul’un çeşitli bölgelerinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmaya devlet ortaokullarında görev yapmakta olan toplam 15 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Veriler öğretmenlerle yapılan derinlemesine görüşmelerle toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, katılımcıların uygulamada karşılaşılan bazı zorluklardan ve/ veya sorunlardan dolayı programın bazı yönlerine ilişkin olumsuz görüşlere sahip olduklarını ve planlanan ve uygulanan program arasında uyuşmazlık olduğunu göstermiştir. Bulgular, ders kitaplarının içeriğinin pratikte öğretim programı olarak algıladığını ve öğrencilerin ihtiyaç ve ilgileri açışından öğretmenler tarafından yetersiz bulunduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmanın sonuçları İngilizce öğretim programının etkili bir şekilde uygulanmasını engelleyen zorlukların ve/ veya sorunların, yetersiz ders kitabı ve donanım, kalabalık sınıflar, İngilizce ders saatinin azlığı, İngilizce öğretim programının kademesiz bir şekilde uygulanması, karışık seviye grupları, öğrencilerin İngilizceye karşı olumsuz tutumları ve liselere geçiş sistemi/sınavı (LGS) olduğunu göstermiştir.
The study aimed to reveal the perceptions of teachers about the implementation of the lower secondary English language curriculum developed in 2017 and the challenges and/or problems faced by the teachers in the implementation process in 2019-2020 academic year. This qualitative study was conducted in several districts of İstanbul A total of 15 English language participated in the study. The data were collected through in-depth interviews with the English language teachers working in public lower secondary schools. The data were analysed through content analysis. The results indicated that the participants had negative views about some aspects of the English language curriculum and there was an incongruence between the planned and implemented curriculum due to the challenges and/ or problems that they encountered during the implementation. It was found out that the teachers regarded textbooks’ content as curriculum in practice and found it as insufficient for students’ needs and interest. The challenges and/ or problems impairing the effective implementation of the English language curriculum were revealed as lack of an efficient textbook, large class size, insufficient class hours, lack of necessary equipment, lack of gradual implementation, mixed ability classes, negative attitudes of students towards English, and central examination (LGS).
The study aimed to reveal the perceptions of teachers about the implementation of the lower secondary English language curriculum developed in 2017 and the challenges and/or problems faced by the teachers in the implementation process in 2019-2020 academic year. This qualitative study was conducted in several districts of İstanbul A total of 15 English language participated in the study. The data were collected through in-depth interviews with the English language teachers working in public lower secondary schools. The data were analysed through content analysis. The results indicated that the participants had negative views about some aspects of the English language curriculum and there was an incongruence between the planned and implemented curriculum due to the challenges and/ or problems that they encountered during the implementation. It was found out that the teachers regarded textbooks’ content as curriculum in practice and found it as insufficient for students’ needs and interest. The challenges and/ or problems impairing the effective implementation of the English language curriculum were revealed as lack of an efficient textbook, large class size, insufficient class hours, lack of necessary equipment, lack of gradual implementation, mixed ability classes, negative attitudes of students towards English, and central examination (LGS).
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İngilizce öğretim programı, Ortaokul, Öğretim programı uygulaması, Sorunlar, English language curriculum, Lower secondary school, Curriculum implementation, Challenges
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Aktaş, Ş. S. (2021). Evaluation of lower secondary schools' English language curriculum: teachers' perceptions and issues concerning the inplementation in public schools / Ortaokul İngilizce müfredatı değerlendirmesi: öğretmen görüşleri ve devlet okullarında işleyişler hakkında (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.