A multimodal analysis of pictures in an ELT coursebook: Teenwise 9th grade student’s book

dc.authorid0000-0001-5788-874Xen_US
dc.authorid0000-0002-8251-4640en_US
dc.contributor.advisorErden, Aysu
dc.contributor.authorKaradayı, Hilal
dc.date.accessioned2024-07-12T22:34:56Z
dc.date.available2024-07-12T22:34:56Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractThe study aimed at analyzing visual images in the 9th grade English coursebook based on Kress and van Leeuwen’s framework. This framework is based on Halliday’s Systemic Functional Linguistic theory. It aims to investigate multimodality in visuals using three-dimensional metafunctional system. The 9th grade English courseook was chosen because it has less illustration than primary school coursebooks, and more pictures than other grades of high school. The areas that are seen as problems in their representation were identified. The appropriate pictures to analyze were selected. Chosen components of the framework, namely actor, goal, reactor, phenomenon, gaze direction, and social distance, were studied. The results show a balanced representation of both genders and the limited representation of minority groups in society: Blacks and people with disabilities.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, Kress ve van Leeuwen'in çerçevesine dayalı olarak 9. sınıf İngilizce ders kitabındaki görsel imgeleri analiz etmeyi amaçlamıştır. Bu çerçeve, Halliday'in Sistemik İşlevsel Dilbilim teorisine dayanmaktadır. Bu çerçeve üç boyutlu meta fonksiyonel sistem kullanarak görsellerde çok modluluğu araştırmayı amaçlamaktadır. 9. sınıf İngilizce ders kitabı, ilkokul ders kitaplarına göre daha az illüstrasyona ve lisenin diğer sınıflarına göre daha fazla resme sahip olduğu için seçilmiştir. Temsilinde problem görülen alanlar belirlendi. Analiz edilecek uygun resimler seçildi. Çerçevenin seçilen bileşenleri olan aktör, hedef, tepki veren, fenomen, bakış yönü ve sosyal mesafe incelendi. Sonuçlar, her iki cinsiyetin dengeli, toplumdaki azınlık gruplarının (siyahiler ve engelliler) sınırlı temsilini göstermektedir.en_US
dc.identifier.citationKaradayı, H. (2022). A multimodal analysis of pictures in an ELT coursebook: Teenwise 9th grade student’s book / Bir ingilizce ders kitabındaki resimlerin çokmodlu analizi: Teenwise 9. sınıf öğrenci kitabı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12305
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.snmzKT2362en_US
dc.subjectEnglish coursebooken_US
dc.subjectMultimodalityen_US
dc.subjectVisual analysisen_US
dc.subjectİngilizce ders kitabıen_US
dc.subjectÇok modluluken_US
dc.subjectGörsel analizen_US
dc.titleA multimodal analysis of pictures in an ELT coursebook: Teenwise 9th grade student’s booken_US
dc.title.alternativeBir ingilizce ders kitabındaki resimlerin çokmodlu analizi: Teenwise 9. sınıf öğrenci kitabıen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar