Okul öncesi dönemi çocukların aile ilişkilerinin öyküler yoluyla incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Maltepe Üniversitesi

Access Rights

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Amaç: Bu araştırma Niğde’deki farklı anaokullarına devam etmekte olan 4-6 yaş çocukların aileleri ile ilişkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yöntem: Betimsel nitelik taşıyan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Niğde ilinde MEB’e bağlı bağımsız anaokullarına devam eden 101 çocuk (54’ü kız, 47’si erkek) oluşturmaktadır. Bu çocukların 18’i 4 yaşında, 49’u 5 yaşında, 34’ü 6 yaşındadır. 21’i tek çocukken 75’i bir iki kardeşe, 5’i üçten fazla kardeşe sahiptir. Çalışma grubunu oluşturan çocukların ebeveynlerinin öğrenim durumuna bakıldığında 20’si ilkokul, 10’u ortaokul, 43’ü lise ve 126’sı üniversite mezunudur. Çalışmaya katılan çocuklar için ailelerinden izin alınmış, çocuklara da gönüllü olup olmadıkları sorulmuştur. Çocukların aileye ilişkin sahip oldukları algıları ortaya çıkarmak için veri toplama aracı olarak Evirgen (2010) tarafından geliştirilen “Öykülerle Yansıtılmış Aile İlişkileri Testi” kullanılmıştır. Bu testin güvenirliği 0,78–0,96 arasında bulunmuştur. 11 sorudan oluşan bu test aile içi ilişkiler hakkında çatışmalı olay ve durumları kapsayan yarım bırakılmış öykülerden oluşmaktadır. Çalışmada aile üyelerinden oluşan parmak kuklalar kullanılarak çocuklardan yarım bırakılan öyküleri tamamlamaları istenmiştir. Uygulamalar, anaokullarının araştırmacılar için sağladığı sessiz bir ortamda çocuklarla birebir görüşmeler yoluyla yapılmış; çocukların cevapları kayıt altına alınmıştır. Çocukların yanıtları aile içerisinde problem çözme, iletişim, duygusal tepki gösterme, davranış kontrolü, gereken ilgiyi gösterme, ebeveyn rolünün açıklığı, yakınlık ve güven boyutlarında 0-1-2-3 olarak puanlanmıştır. Anaokullarına devam eden çocukların aileye ilişkin algıları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.

Description

Keywords

Aile ilişkileri, İletişim, Öykü testi, Empati, Aile rolleri

Journal or Series

14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası

WoS Q Value

Scopus Q Value

Volume

Issue

Citation

Buzlugöl, S., Okan, Ş. N., Büyükpancar, H. (2019). Okul öncesi dönemi çocukların aile ilişkilerinin öyküler yoluyla incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.