Okul öncesi dönemi çocukların aile ilişkilerinin öyküler yoluyla incelenmesi

dc.contributor.authorBuzlugöl, Sevim
dc.contributor.authorOkan, Şeyma Nur
dc.contributor.authorBüyükpancar, Hamide
dc.date.accessioned2024-07-12T20:33:06Z
dc.date.available2024-07-12T20:33:06Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesien_US
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma Niğde’deki farklı anaokullarına devam etmekte olan 4-6 yaş çocukların aileleri ile ilişkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yöntem: Betimsel nitelik taşıyan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Niğde ilinde MEB’e bağlı bağımsız anaokullarına devam eden 101 çocuk (54’ü kız, 47’si erkek) oluşturmaktadır. Bu çocukların 18’i 4 yaşında, 49’u 5 yaşında, 34’ü 6 yaşındadır. 21’i tek çocukken 75’i bir iki kardeşe, 5’i üçten fazla kardeşe sahiptir. Çalışma grubunu oluşturan çocukların ebeveynlerinin öğrenim durumuna bakıldığında 20’si ilkokul, 10’u ortaokul, 43’ü lise ve 126’sı üniversite mezunudur. Çalışmaya katılan çocuklar için ailelerinden izin alınmış, çocuklara da gönüllü olup olmadıkları sorulmuştur. Çocukların aileye ilişkin sahip oldukları algıları ortaya çıkarmak için veri toplama aracı olarak Evirgen (2010) tarafından geliştirilen “Öykülerle Yansıtılmış Aile İlişkileri Testi” kullanılmıştır. Bu testin güvenirliği 0,78–0,96 arasında bulunmuştur. 11 sorudan oluşan bu test aile içi ilişkiler hakkında çatışmalı olay ve durumları kapsayan yarım bırakılmış öykülerden oluşmaktadır. Çalışmada aile üyelerinden oluşan parmak kuklalar kullanılarak çocuklardan yarım bırakılan öyküleri tamamlamaları istenmiştir. Uygulamalar, anaokullarının araştırmacılar için sağladığı sessiz bir ortamda çocuklarla birebir görüşmeler yoluyla yapılmış; çocukların cevapları kayıt altına alınmıştır. Çocukların yanıtları aile içerisinde problem çözme, iletişim, duygusal tepki gösterme, davranış kontrolü, gereken ilgiyi gösterme, ebeveyn rolünün açıklığı, yakınlık ve güven boyutlarında 0-1-2-3 olarak puanlanmıştır. Anaokullarına devam eden çocukların aileye ilişkin algıları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.en_US
dc.identifier.citationBuzlugöl, S., Okan, Ş. N., Büyükpancar, H. (2019). Okul öncesi dönemi çocukların aile ilişkilerinin öyküler yoluyla incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/830
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartof14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyasıen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY06300
dc.subjectAile ilişkilerien_US
dc.subjectİletişimen_US
dc.subjectÖykü testien_US
dc.subjectEmpatien_US
dc.subjectAile rollerien_US
dc.titleOkul öncesi dönemi çocukların aile ilişkilerinin öyküler yoluyla incelenmesien_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar