Okul öncesi dönem çocuklarının zihin kuramı ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Türkiye Okul öncesi Eğitimini Geliştirme Derneği
Access Rights
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönem çocuklarının zihin kuramı becerileri ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Okul öncesi eğitime devam etmekte olan 60-68 ay grubundan 43’ü kız, 39’u erkek olmak üzere toplam 82 çocuk çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırmada, belirlenen iki değişkenin ölçülmesine ve aralarındaki ilişkinin derecesinin saptanmasına dayanan ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Çocukların sosyal problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla 48- 72 Aylık Çocuklara Yönelik Sosyal Problem Çözme Becerileri Ölçeği ve zihin kuramı becerilerini ölçmek amacıyla Zihin Kuramı Testleri kullanılmıştır. Yapılan t-testi sonuçlarına göre çocukların sosyal problem çözme becerileri ve zihin kuramı becerilerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre çocukların zihin kuramı ve sosyal problem çözme becerileri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca çocukların zihin kuramı becerilerinin sosyal problem çözme becerilerine ilişkin toplam varyansın %68’ini açıkladığı görülmektedir.
The aim of this study is to examine the relationship between theory of mind and social problem solving skills of preschool children. From 60-68 months group, 82 children - with 43 girls and 39 boys were included in the study. To determine the relationship between theory of mind and social problem solving skills, relational screening model was used. In order to measure theory of mind and social problem solving skills of children, Social Problem Solving Skills Scale for 48-72 Month Children and Theory of Mind Tests were used. According to the results of the t-test, it was observed that children's theory of mind and social problem solving skills did not make a significant difference according to gender. The Pearson correlation coefficient results showed a significant positive relationship between children's theory of mind and social problem solving skills. In addition, it was found that theory of mind skills of children explain 68% of the total variance related to social problem solving skills.
The aim of this study is to examine the relationship between theory of mind and social problem solving skills of preschool children. From 60-68 months group, 82 children - with 43 girls and 39 boys were included in the study. To determine the relationship between theory of mind and social problem solving skills, relational screening model was used. In order to measure theory of mind and social problem solving skills of children, Social Problem Solving Skills Scale for 48-72 Month Children and Theory of Mind Tests were used. According to the results of the t-test, it was observed that children's theory of mind and social problem solving skills did not make a significant difference according to gender. The Pearson correlation coefficient results showed a significant positive relationship between children's theory of mind and social problem solving skills. In addition, it was found that theory of mind skills of children explain 68% of the total variance related to social problem solving skills.
Description
Keywords
Zihin kuramı, Sosyal problem çözme, Okul öncesi, Theory of mind, Social problem solving, Preschool
Journal or Series
Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
3
Issue
1
Citation
Güven, Y., Ayvaz, E. ve Göktaş, İ. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının zihin kuramı ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi / Investigation of the relationship between theory of mind and social problem solving skills of preschool children. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 3(1), s. 76-97.