Erken geometri beceri testinin geliştirilmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2016
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Atatürk Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmada, 5-7 yaş grubu çocukların geometri beceri düzeylerinin belirlenebilmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma kapsamında ve tarama modeline uygun olarak tasarlanan araştırmanın örneklemi, İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan, okul öncesi eğitim kurumlarına ve ilkokulların 1.sınıfına devam eden 5-7 yaş grubu çocuklar (351 kız, 403 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve “Erken Geometri Beceri Testi” kullanılarak elde edilmiştir. “Frostig Görsel Algılama Testi” ve “Erken Sayı Testi A Formu” kullanılarak elde edilen veriler ise “Erken Geometri Beceri Testi”nin kriter geçerliği için kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda “EGBT”nin Kapsam Geçerlik İndeksi: .65, KR20 katsayısı: .853 olarak bulunmuştur. Testi oluşturan maddeler homojen yapıda, birbirleri ile ilişkilidir ve test toplanabilir özelliktedir. İki yarısı arasında Pearson Korelasyon katsayısı: .697’dir. Son olarak testin testtekrar test sonuçları Pearson Korelasyon katsayısı için: .898’dir. Bu bulgular sonucunda, 42 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir test elde edilmiştir.
In this study, it was aimed to develop a valid and reliable assessment instrument in order to determine geometry skill levels of the children in 5-7 age groups. The sample of this study, which is designed in a quantitative research scope and in line with survey model, consists of 5-7-year-old children (351 female, 403 male) attending pre-school institutions and first grades of primary schools in Anatolian side of Istanbul province. The research data was collected via "Personal Information Form" developed by the researcher and "Early Geometry Skill Test". The data collected via "Frostig Visual Perception Test" and "Early Numeracy Test Form A" was used for criteria validity of "Early Geometry Skill Test". As the results of analyses, Content Validity Index of "EGST” was found to be .65, and KR20 coefficient was .853. Test items are homogeneous, associated with each other and the test is additive. Pearson's correlation coefficient between the two halves is .697. Finally, the test results of the test-retest are .898 for Pearson's correlation coefficient. As a result of these findings, a valid and reliable test consisting of 42 items was obtained.
In this study, it was aimed to develop a valid and reliable assessment instrument in order to determine geometry skill levels of the children in 5-7 age groups. The sample of this study, which is designed in a quantitative research scope and in line with survey model, consists of 5-7-year-old children (351 female, 403 male) attending pre-school institutions and first grades of primary schools in Anatolian side of Istanbul province. The research data was collected via "Personal Information Form" developed by the researcher and "Early Geometry Skill Test". The data collected via "Frostig Visual Perception Test" and "Early Numeracy Test Form A" was used for criteria validity of "Early Geometry Skill Test". As the results of analyses, Content Validity Index of "EGST” was found to be .65, and KR20 coefficient was .853. Test items are homogeneous, associated with each other and the test is additive. Pearson's correlation coefficient between the two halves is .697. Finally, the test results of the test-retest are .898 for Pearson's correlation coefficient. As a result of these findings, a valid and reliable test consisting of 42 items was obtained.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Erken çocuklukta matematik eğitimi, Geometri becerileri, Temel geometrik şekiller, Üç boyutlu şekiller, Mathematic education in early childhood, Geometry skills, Basic geometric shapes, 3D shapes
Kaynak
Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
33
Künye
Sezer, T. ve Güven, Y. (2016). Erken geometri beceri testinin geliştirilmesi / The development of early geometry skills test. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. (3), s. 1-22.