Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Toplumsal cinsiyet olgusunun çocukların en çok izledikleri çizgi filmlerde nasıl verildiğini inceleyen bu çalışmanın amacı, çocuklar tarafından en çok sevilerek izlenen bu çizgi filmlerdeki toplumsal cinsiyet yargılarını ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi seçilmiştir. Bu örnekleme göre Gaziantep il merkezi, kırsal ve varoş bölgelerde bulunan okullar tercih edilerek 2018-2019 eğitim öğretim yılında anaokuluna ve anasınıfına devam eden 773 çocukla görüşme sağlanmıştır. 50 farklı çizgi film sayısına ulaşılmış ve çocuklar tarafından en çok izlenen 10 çizgi filmin izlenme sayısı en çok olan 5 bölümü incelemeye alınmıştır. Araştırmanın verilerinde betimsel analiz ve içerik analizi birlikte kullanılmıştır. Bu çerçevede hazırlanan kategorilere “frekans analizi “ ile incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda; kadın karakterlerin renk olarak çoğunlukla pembe rengi kullandığı, çocuk bakımı ve ev işleriyle genelde kadınların ilgilendiği, erkek karakterlerin daha güçlü, aktif ve etkin rol oynadığı ev içi ve ev dışı mekanlarda olan iş bölümünde toplumsal cinsiyet kalıp yargılarının bulunduğu; erkek ve kadın karakterlerin duygu dağılımında erkeklerin daha mutlu kadınların daha üzgün olduğu gözlenmiştir. Araştırma sonucunda çizgi filmlerin Türkiye yapımı olanların birçoğunda toplumsal kalıp yargılarının, cinsiyet ayrımcılığının olduğu, kadın ve erkek karakterlerde geleneksel toplumsal cinsiyet olgusunun bulunduğu; yabancı yapımlara ait çizgi filmlerde bu bulguların kadın erkek karakterlerine eşit olarak dağıldığı gözlenmiştir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Okul öncesi, Çocuk, Çizgi film, Toplumsal cinsiyet
Kaynak
14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Güven, G., Kalem, B. G. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.