Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi

dc.contributor.authorGüven, Gülhan
dc.contributor.authorKalem, Büşra Gül
dc.date.accessioned2024-07-12T20:35:53Z
dc.date.available2024-07-12T20:35:53Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesien_US
dc.description.abstractToplumsal cinsiyet olgusunun çocukların en çok izledikleri çizgi filmlerde nasıl verildiğini inceleyen bu çalışmanın amacı, çocuklar tarafından en çok sevilerek izlenen bu çizgi filmlerdeki toplumsal cinsiyet yargılarını ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi seçilmiştir. Bu örnekleme göre Gaziantep il merkezi, kırsal ve varoş bölgelerde bulunan okullar tercih edilerek 2018-2019 eğitim öğretim yılında anaokuluna ve anasınıfına devam eden 773 çocukla görüşme sağlanmıştır. 50 farklı çizgi film sayısına ulaşılmış ve çocuklar tarafından en çok izlenen 10 çizgi filmin izlenme sayısı en çok olan 5 bölümü incelemeye alınmıştır. Araştırmanın verilerinde betimsel analiz ve içerik analizi birlikte kullanılmıştır. Bu çerçevede hazırlanan kategorilere “frekans analizi “ ile incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda; kadın karakterlerin renk olarak çoğunlukla pembe rengi kullandığı, çocuk bakımı ve ev işleriyle genelde kadınların ilgilendiği, erkek karakterlerin daha güçlü, aktif ve etkin rol oynadığı ev içi ve ev dışı mekanlarda olan iş bölümünde toplumsal cinsiyet kalıp yargılarının bulunduğu; erkek ve kadın karakterlerin duygu dağılımında erkeklerin daha mutlu kadınların daha üzgün olduğu gözlenmiştir. Araştırma sonucunda çizgi filmlerin Türkiye yapımı olanların birçoğunda toplumsal kalıp yargılarının, cinsiyet ayrımcılığının olduğu, kadın ve erkek karakterlerde geleneksel toplumsal cinsiyet olgusunun bulunduğu; yabancı yapımlara ait çizgi filmlerde bu bulguların kadın erkek karakterlerine eşit olarak dağıldığı gözlenmiştir.en_US
dc.identifier.citationGüven, G., Kalem, B. G. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/975
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartof14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyasıen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY06445
dc.subjectOkul öncesien_US
dc.subjectÇocuken_US
dc.subjectÇizgi filmen_US
dc.subjectToplumsal cinsiyeten_US
dc.titleOkul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesien_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar