Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullanılan materyaller
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Okuma yazmaya hazırlık becerisi çocukların ilköğretimi başlamadan önce katıldıkları bir süreçtir. Bu beceriler okul öncesi dönem çağından önce başlar ve okul öncesi dönemde de gelişim gösterir. Okuma yazmaya hazırlık becerilerinin desteklenebilmesi için bu süreçte seçilen materyaller, çocukların gelişim alanların destekleyici olması, ekonomik ve dikkat çekici olması önemlidir. Bu bağlamda öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullandıkları materyaller araştırmanın konusunu oluşturmuştur. Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmenlerin okuma yazamaya hazırlık çalışmalarında kullandıkları materyaller ve özeliklerinin ortaya konulması amaçlamıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde Eskişehir ilinde bulunan 3 bağımsız anaokulundaki ve 3 ilkokul bünyesindeki anasıfında görev yapmakta olan 18 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenler görüşme öncesinde kişisel bilgi formlarını doldurmuştur. Öğretmenlere toplam 6 görüşme sorusu sorulmuştur. Soruların kapsam geçerliliği için 3 uzman görüşü alınmış ve uzman görüşlerine göre düzenlenmiştir. Okul öncesi öğretmenleri ile yüz yüze yapılan bu görüşmeler yaklaşık 10-15 dakika sürmüştür ve ses kaydı alınmıştır. Elde edilen veriler doküman haline getirilmiş, öğretmenlere Ö1, Ö2 gibi kod adları verilerek temalar halinde kodlanmıştır. Araştırmada betimsel analiz yapılmıştır. Analiz sonucunda veriler, temalara uygun olarak yazılmış ve öğretmenlerden doğrudan alıntılara yer verilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler tarafından okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullanılan materyallerin sıklıkla somut materyaller, hikâye kartları olduğu ve aynı zamanda sınıftaki her nesnenin materyal olarak kullanılabildiği; okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında el-göz koordinasyonu desteklemeye yönelik sıklıkla kullandıkları materyallerin yapboz, 3 boyutlu nesneler ve kalemler olduğu; yazı farkındalığını sağlamaya yönelik kullandıkları materyallerin kalem ve boyalar, fotokopi çalışmaları, kitaplar olduğu; sınıflarında okuma yazmaya hazırlık becerilerine desteklemeye yönelik sürekli bulundurdukları materyallerin genellikle hikaye kitapları, çizgi çalışmaları, kavram panoları olduğu; okul öncesi öğretmenlerin materyalleri seçerken genel olarak çocukların yaş gruplarına, hazırbulunuşluk düzeylerine dikkat ettikleri; çocukların okuma yazmaya hazırlık etkinliklerinde en çok tercih ettikleri materyallerin boncuklar, kavram kartları ve boyama sayfaları olduğu saptanmıştır.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Okul öncesi, Materyal, Okuma yazmaya hazırlık çalışmaları, Hazırbulunuşluk, Yazı farkındalığı
Kaynak
14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Ukşul, E. N., Hoşcan, D., Güneş, A., Bay, D. N. (2019). Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullanılan materyaller. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.