Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullanılan materyaller

dc.contributor.authorUkşul, Esma Nur
dc.contributor.authorHoşcan, Dilek
dc.contributor.authorAybala, Güneş
dc.contributor.authorBay, Döndü Neslihan
dc.date.accessioned2024-07-12T20:35:38Z
dc.date.available2024-07-12T20:35:38Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesien_US
dc.description.abstractOkuma yazmaya hazırlık becerisi çocukların ilköğretimi başlamadan önce katıldıkları bir süreçtir. Bu beceriler okul öncesi dönem çağından önce başlar ve okul öncesi dönemde de gelişim gösterir. Okuma yazmaya hazırlık becerilerinin desteklenebilmesi için bu süreçte seçilen materyaller, çocukların gelişim alanların destekleyici olması, ekonomik ve dikkat çekici olması önemlidir. Bu bağlamda öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullandıkları materyaller araştırmanın konusunu oluşturmuştur. Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmenlerin okuma yazamaya hazırlık çalışmalarında kullandıkları materyaller ve özeliklerinin ortaya konulması amaçlamıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde Eskişehir ilinde bulunan 3 bağımsız anaokulundaki ve 3 ilkokul bünyesindeki anasıfında görev yapmakta olan 18 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenler görüşme öncesinde kişisel bilgi formlarını doldurmuştur. Öğretmenlere toplam 6 görüşme sorusu sorulmuştur. Soruların kapsam geçerliliği için 3 uzman görüşü alınmış ve uzman görüşlerine göre düzenlenmiştir. Okul öncesi öğretmenleri ile yüz yüze yapılan bu görüşmeler yaklaşık 10-15 dakika sürmüştür ve ses kaydı alınmıştır. Elde edilen veriler doküman haline getirilmiş, öğretmenlere Ö1, Ö2 gibi kod adları verilerek temalar halinde kodlanmıştır. Araştırmada betimsel analiz yapılmıştır. Analiz sonucunda veriler, temalara uygun olarak yazılmış ve öğretmenlerden doğrudan alıntılara yer verilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler tarafından okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullanılan materyallerin sıklıkla somut materyaller, hikâye kartları olduğu ve aynı zamanda sınıftaki her nesnenin materyal olarak kullanılabildiği; okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında el-göz koordinasyonu desteklemeye yönelik sıklıkla kullandıkları materyallerin yapboz, 3 boyutlu nesneler ve kalemler olduğu; yazı farkındalığını sağlamaya yönelik kullandıkları materyallerin kalem ve boyalar, fotokopi çalışmaları, kitaplar olduğu; sınıflarında okuma yazmaya hazırlık becerilerine desteklemeye yönelik sürekli bulundurdukları materyallerin genellikle hikaye kitapları, çizgi çalışmaları, kavram panoları olduğu; okul öncesi öğretmenlerin materyalleri seçerken genel olarak çocukların yaş gruplarına, hazırbulunuşluk düzeylerine dikkat ettikleri; çocukların okuma yazmaya hazırlık etkinliklerinde en çok tercih ettikleri materyallerin boncuklar, kavram kartları ve boyama sayfaları olduğu saptanmıştır.en_US
dc.identifier.citationUkşul, E. N., Hoşcan, D., Güneş, A., Bay, D. N. (2019). Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullanılan materyaller. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/937
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartof14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyasıen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY06407
dc.subjectOkul öncesien_US
dc.subjectMateryalen_US
dc.subjectOkuma yazmaya hazırlık çalışmalarıen_US
dc.subjectHazırbulunuşluken_US
dc.subjectYazı farkındalığıen_US
dc.titleOkul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında kullanılan materyalleren_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar