Özel gereksinimli birey farkındalığının 4-6 yaş çocuklarına kazandırılması
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Çağdaş Drama Derneği
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmada çocuk edebiyatı ürünlerinden faydalanarak 4-6 yaş çocuklarına yaratıcı drama yöntemiyle özel gereksinimli birey farkındalığının kazandırılması amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda çocuk edebiyatı ürünlerinden yaş grubu çocuklarına uygun olan kitaplar belirlenmiş bu kitaplar içerisinden ortopedik, işitme ve zihin olmak üzere üç yetersizlik üzerinde çalışılmıştır. Nicel araştırma modellerinden deneme öncesi, tek grup ön test son test modeliyle ve nitel araştırma modellerinden eylem araştırmasıyla karma olarak desenlenmiştir. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı uygulayıcı tarafından geliştirilen, 6 uzmanın görüşleriyle oluşturulmuş bir ölçme aracıdır. Bu ölçme aracı engel ve farklılıklara karşı genel bilgi ve tutum düzeyini, yetersizlik türüne göre bilgi düzeyini ve özel gereksinimli bireylere karşı tutum düzeyini ölçmektedir. Araştırma sosyo ekonomik düzeyi yüksek 11 çocuğun katılımıyla 10 oturum sürmüş, tüm çocukların son test puanında anlamlı bir artış görülmüştür. Çocukların tamamı farklılık ve engel durumunu fark etme, yetersizlik alanlarında bilgi ve farkındalık kazanma, olumlu tutum geliştirmede puan artışı sağlamıştır.
In this research, it was aimed to gain the awareness of individuals with special needs by means of creative drama for 4-6 year old children by making use of children’s literature products. Three books on orthopedics, hearing and the mind were studied from among these books whose books are suitable for children of age group in the direction of purpose. Pre-test, single-group pre-test, post-test model and qualitative research models were designed as mixed from quantitative research models. The data collection tool used in the research is a measuring tool created by the practitioner and created by the opinions of 6 professional. It measures the level of general knowledge and attitudes towards disability and differences, the level of knowledge according to disability and the level of attitudes towards individuals with special needs. The study consisted of 10 sessions with 11 children with high socioeconomic status and a significant increase in the post test scores of all children. All of the children recognized the difference and obstacle, gained knowledge and awareness in the areas of inadequacy, and increased the score without developing a positive attitude.
In this research, it was aimed to gain the awareness of individuals with special needs by means of creative drama for 4-6 year old children by making use of children’s literature products. Three books on orthopedics, hearing and the mind were studied from among these books whose books are suitable for children of age group in the direction of purpose. Pre-test, single-group pre-test, post-test model and qualitative research models were designed as mixed from quantitative research models. The data collection tool used in the research is a measuring tool created by the practitioner and created by the opinions of 6 professional. It measures the level of general knowledge and attitudes towards disability and differences, the level of knowledge according to disability and the level of attitudes towards individuals with special needs. The study consisted of 10 sessions with 11 children with high socioeconomic status and a significant increase in the post test scores of all children. All of the children recognized the difference and obstacle, gained knowledge and awareness in the areas of inadequacy, and increased the score without developing a positive attitude.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Okulöncesi eğitim, Yaratıcı drama, Özel gereksinimli birey, Çocuk edebiyatı, Farkındalık, Pre-school education, Creative drama, Special needs individual, Children’s literature, Awareness
Kaynak
Yaratıcı Drama Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
13
Sayı
1
Künye
Erdoğan, F. K. (2018). Özel gereksinimli birey farkındalığının 4-6 yaş çocuklarına kazandırılması / Bringing special needs individual awareness to 4-6 aged children. Yaratıcı Drama Dergisi. 13(1), s. 101-114.