İstanbul’un ulaştırma sorunları ve uzun dönemli çözüm yaklaşımları
Küçük Resim Yok
Tarih
2007
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İnşaat Mühendisleri Odası
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Türkiye’de İstanbul ve diğer büyük şehirlerin büyüme ve ulaştırma sorunlarının makroekonomik politikalar, özel koşulları ve uygulamalar doğrultusunda oluştuğu görülür. Büyük şehirlerin ulaştırma sorunları önemli ölçüde Türkiye’nin makroekonomik büyüme sorunlarına, nüfusuna, ulaştırma alt yapısı ve talep dağılımına bağlı bulunmaktadır. Bu doğrultuda İstanbul’un, büyüme ve ulaştırma sorunları şöyle tanımlanabilir; • kısa dönemli acil yönetim sorunları, • öncelikli orta ve uzun dönemli sorunları, • önemli sermaye gerektiren sorunlar, • önemli özgün örgütlenme gerektiren sorunlar, • iç ve dış sistemlerin etkilerine ilişkin sorunlar, • eğitim, bilinçlenme ve güvenlik hizmetleri gerektiren sorunlar, • standartlar ve planlama sorunları. Çalışmada İstanbul’un ve büyük şehirlerin bu sorunlarının çözümü, sektörlerin uzun dönemli yatırım politikaları ve planları ile ülkenin ve büyük şehirlerin sermaye kaynaklarının verimli ve uyumlu kullanılması, ülkenin dengeli kalkınması amaçlanmıştır. Aynı yönde öncelikle kısa, orta ve uzun dönemli planlama yaklaşımları doğrultusunda sorunlar bütünlük içinde açıklanmaya, irdelenmeye çalışıldı. İstanbul’un kısa ve orta dönemli büyüme ve ulaştırma sorunları teknik ve ekonomik kapasite ölçütleri ile uygun talep, uygun kapasite yönetimi yaklaşımları doğrultusunda ele alınmaya çalışıldı. İstanbul’un ve büyük şehirlerin uzun dönemli sorunları ise ülke düzeyinde makroekonomik planlama, talep ve yatırım yönetimi, bugünkü net değer yaklaşımları doğrultusunda dengeleme, sınırlandırma biçiminde çözümler üzerinde duruldu. Aynı yönde uzun dönemde yatırımları, ulusal makroekonomik kalkınma politikalarına, dengeli büyüme hızlarına ve büyüklüklerine bağlı olarak büyük şehirlerin bölgeler ve halkalar halinde limit büyüklüklerine yaklaşması yönünde ele alındı. Yine aynı yönde büyük şehirlerin büyüme politikalarının büyük şehirler çevresinde hizmet ve imalat sektörlerinin arsa spekülasyonu ve parselasyonu, yapılaşma genişlemelerinin alt yapıları ile birlikte uygun ve planlı biçimde sınırlandırılarak geliştirilmesi öngörüldü. Uzun dönemde Türkiye’de İstanbul’un ve diğer büyük şehirlerin nüfusunun, toplam nüfusa oranın belirli yüzde değerlere yaklaştırılması görüşü belirginlik ve önem kazanmıştır. Ülkenin yatırım ve işletme büyüklüklerinin ülkenin sosyoekonomik yapısı, genel yatırım dağılımları ve büyüklükleri ile uyumlu, dengeli geliştirilmesi ölçütünün önemli ve öncelikli olduğu saptanmıştır.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kaynak
7. Ulaştırma Kongresi Sempozyumu
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Özen, S. (2007). İstanbul’un ulaştırma sorunları ve uzun dönemli çözüm yaklaşımları. 7. Ulaştırma Kongresi Sempozyumu. s. 175-185.