İstanbul’un ulaştırma sorunları ve uzun dönemli çözüm yaklaşımları

Küçük Resim Yok

Tarih

2007

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

İnşaat Mühendisleri Odası

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Türkiye’de İstanbul ve diğer büyük şehirlerin büyüme ve ulaştırma sorunlarının makroekonomik politikalar, özel koşulları ve uygulamalar doğrultusunda oluştuğu görülür. Büyük şehirlerin ulaştırma sorunları önemli ölçüde Türkiye’nin makroekonomik büyüme sorunlarına, nüfusuna, ulaştırma alt yapısı ve talep dağılımına bağlı bulunmaktadır. Bu doğrultuda İstanbul’un, büyüme ve ulaştırma sorunları şöyle tanımlanabilir; • kısa dönemli acil yönetim sorunları, • öncelikli orta ve uzun dönemli sorunları, • önemli sermaye gerektiren sorunlar, • önemli özgün örgütlenme gerektiren sorunlar, • iç ve dış sistemlerin etkilerine ilişkin sorunlar, • eğitim, bilinçlenme ve güvenlik hizmetleri gerektiren sorunlar, • standartlar ve planlama sorunları. Çalışmada İstanbul’un ve büyük şehirlerin bu sorunlarının çözümü, sektörlerin uzun dönemli yatırım politikaları ve planları ile ülkenin ve büyük şehirlerin sermaye kaynaklarının verimli ve uyumlu kullanılması, ülkenin dengeli kalkınması amaçlanmıştır. Aynı yönde öncelikle kısa, orta ve uzun dönemli planlama yaklaşımları doğrultusunda sorunlar bütünlük içinde açıklanmaya, irdelenmeye çalışıldı. İstanbul’un kısa ve orta dönemli büyüme ve ulaştırma sorunları teknik ve ekonomik kapasite ölçütleri ile uygun talep, uygun kapasite yönetimi yaklaşımları doğrultusunda ele alınmaya çalışıldı. İstanbul’un ve büyük şehirlerin uzun dönemli sorunları ise ülke düzeyinde makroekonomik planlama, talep ve yatırım yönetimi, bugünkü net değer yaklaşımları doğrultusunda dengeleme, sınırlandırma biçiminde çözümler üzerinde duruldu. Aynı yönde uzun dönemde yatırımları, ulusal makroekonomik kalkınma politikalarına, dengeli büyüme hızlarına ve büyüklüklerine bağlı olarak büyük şehirlerin bölgeler ve halkalar halinde limit büyüklüklerine yaklaşması yönünde ele alındı. Yine aynı yönde büyük şehirlerin büyüme politikalarının büyük şehirler çevresinde hizmet ve imalat sektörlerinin arsa spekülasyonu ve parselasyonu, yapılaşma genişlemelerinin alt yapıları ile birlikte uygun ve planlı biçimde sınırlandırılarak geliştirilmesi öngörüldü. Uzun dönemde Türkiye’de İstanbul’un ve diğer büyük şehirlerin nüfusunun, toplam nüfusa oranın belirli yüzde değerlere yaklaştırılması görüşü belirginlik ve önem kazanmıştır. Ülkenin yatırım ve işletme büyüklüklerinin ülkenin sosyoekonomik yapısı, genel yatırım dağılımları ve büyüklükleri ile uyumlu, dengeli geliştirilmesi ölçütünün önemli ve öncelikli olduğu saptanmıştır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

7. Ulaştırma Kongresi Sempozyumu

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Özen, S. (2007). İstanbul’un ulaştırma sorunları ve uzun dönemli çözüm yaklaşımları. 7. Ulaştırma Kongresi Sempozyumu. s. 175-185.