Ayasofya’nın grafik dili: monogramlar

Küçük Resim Yok

Tarih

2022

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Deniz Yengin

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Semboller, armalardan bayraklara, dövmelerden kıyafetlere, kitaplardan kitabelere, paralardan mühürlere dek oldukça zengin bir anlatım çeşitliliğine sahiptir ve tarihin her döneminde görsel iletişime kaynak teşkil etmektedir. Bu bağlamda mağara dönemindeki duvar resimleri ile başlayan sembolleştirme eylemi, günümüz semiyotik bilimi bağlamında temel kabul edilmektedir. Öte yandan tarihsel gelişimi ve varlığı ile grafik tasarım örnekleri, güçlü bir şekilde dünyaya etkisini bırakan uygarlık ve medeniyetleri bugün de anlamamıza, tanımamıza ve onlara ait pek çok bilgiyi aktarmaya yardımcı olmaktadırlar. Dünyanın ilk katedrali olma özelliğini taşıyan Ayasofya, araştırmamız bağlamında iyi bir örnek oluşturmaktadır. İçinde yer alan pek çok arma, sembol, yazı ve monogram gibi grafiksel detayları ile kendi dönemine ait ilgili ipuçlarını da günümüze aktarmaktadır. Bu araştırma, en yalın grafik anlatım biçimlerinden biri olan monogramların anlam yüklü özelliklerine, tarihsel süreçteki gelişimlerine ve uygulama biçimlerine ışık tutmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda Ayasofya’da pek çok örneğine rastladığımız monogramlar, Bizans İmparator ve İmparatoriçelerini temsil eden sembolik anlatımları bakımından incelenmiştir.
Symbols have a wide variety of expressions, from crests to flags, tattoos to clothes, books to inscriptions, coins to seals, and they have been the source of visual communication and used in every stage of history. In this context, the action of symbolism which started with murals in the cave periods accepted as the basis of today's semiotic science. On the other hand, examples of graphic design with its historical development and existence help us understand, recognize and convey a lot of information about civilizations that have had a strong influence on the world. Hagia Sophia, which is the first cathedral in the world, is a good example in the context of our research. Having details regarding graphic features such as many emblems, symbols, texts, and monograms also conveys the relevant clues of the Hagia Sophia to the present day. This research aims to shed light on the meaningful features of monograms, one of the simplest forms of graphic expression, their development, and historical practice. For this purpose, the monograms, many examples that we have come across in Hagia Sophia, have been examined regarding their symbolic expressions representing the Byzantine Emperors and Empresses.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Ayasofya, Bizans Tarihi, Grafik Tasarım, Sembol, Monogram, Hagia Sophia, History of Byzantium, Graphic Design

Kaynak

Turkish Online Journal of Design Art and Communication

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

12

Sayı

3

Künye

Buçukoğlu, S.M. (2022). Ayasofya’nın grafik dili: monogramlar / Graphic language of the Hagia Sophia: monograms. Turkish Online Journal of Design Art and Communication. 12(2), s. 870-896.