Ortaöğretim fizik derslerinde yürütülen proje çalışmalarının değerlendirilmesi
No Thumbnail Available
Date
2001
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Maltepe Üniversitesi
Access Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Çağdaş öğrenme kuramları, anlamlı öğrenmede öğrenci katılımlı yaklaşımların kullanılmasını önerir. Bu bağlamda proje çalışmaları; bu kuramların önerdiği etkinliklerin uygulanmasına fırsat veren yaklaşımlardan biri olarak düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı lise fizik derslerinde geliştirilen projeleri öğretmen ve öğrenci gözüyle değerlendirmektir. Çalışmanın örneklemini, Trabzon ilinde dört lisedeki 93 öğrenci ve 8 fizik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri; 93 öğrenci ile anket, 8 öğretmen ve 15 öğrenci iIe mülakat yöntemleriyle elde edilmiştir. Proje çalışmalarına gereken önemin verilmediği. öğretmen ve öğrencilerin proje yürütme becerilerine istenen düzeyde sahip olmadıkları ve okulların amaçlanan nitelikteki projelerin gerçekleştirilebilmesi için gerekli fiziki ortamlardan ve rehber materyallerden yoksun oldukları belirlenmiştir. İstenen düzeyde projelerin geliştirilebilmesi için eğitim fakülteIerine ve okullara yöneIik önerilerle çalışma tamamlanmıştır.
Current teaching teories suggest that student-centred activities help learners to understand the scientific concepts meaningfully. ln this process, science projects can be seen as one of the suggested approach. The purpose of this study is to investigate the projects prepared by high school studens based on the physics teachers' and students' ideas. The samplc of this study consists of 93 high school students and their 8 physics teachers from four different schools Survey conducted with 93 students and interviews carried with 8 physics teachers and 15 students within 93. Data collected from this reasearch indicated that project works are not implemented with the intented manner and students and their teachers do not have required knowledge and skills about how to perapare and implement the projects. One of the other important result of this study is that schools have inadequate material which can be used in projects development process. Recommendations based on the result of this study are made for improving development and implemenation process of physics projects.
Current teaching teories suggest that student-centred activities help learners to understand the scientific concepts meaningfully. ln this process, science projects can be seen as one of the suggested approach. The purpose of this study is to investigate the projects prepared by high school studens based on the physics teachers' and students' ideas. The samplc of this study consists of 93 high school students and their 8 physics teachers from four different schools Survey conducted with 93 students and interviews carried with 8 physics teachers and 15 students within 93. Data collected from this reasearch indicated that project works are not implemented with the intented manner and students and their teachers do not have required knowledge and skills about how to perapare and implement the projects. One of the other important result of this study is that schools have inadequate material which can be used in projects development process. Recommendations based on the result of this study are made for improving development and implemenation process of physics projects.
Description
Tam metin/Full text
Keywords
Öğrenci merkezli etkinlikler, Bilimsel süreç becerileri, Fizik projeleri, Student-centred activities, Science process skills, Physics projects
Journal or Series
Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
Akdeniz, A., Devecioğlu Y. (2001). Ortaöğretim fizik derslerinde yürütülen proje çalışmalarının değerlendirilmesi. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu içinde. (289-296 ss). İstanbul: Maltepe Üniversitesi.