60-72 ay arası çocuklarda erken okuryazarlık becerileri ile bilişsel değerlendirme sistemi arasındaki ilişkinin incelenmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2022

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışmanın amacı, 60-72 ay arası çocukların sözcük bilgisi, sesbilgisel farkındalık, harf bilgisi, dinlediğini anlama olarak ifade edilen erken okuryazarlık beceriyle, planlama, eşzamanlı, dikkat ve ardıl olarak tanımlanan bilişsel değerlendirme sisteminin temel boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaçla çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını İstanbul ilinde okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 ay arası 124 çocuk oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Erken Okuryazarlık Testi (EROT), ve Bilişsel Değerlendirme Sistemi- (Cognitive Assesment System) kullanılmıştır. Verilerin analizinde; parametrik tekniklerden Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Buna ek olarak, bilişsel performans sisteminin erken okuryazarlık becerilerini ne kadar yordadığını tespit etmek amacıyla Basit Doğrusal Regresyon Analizleri kullanılmıştır. Yapılan istatistiki analizler sonucunda bilişsel değerlendirme sistemi sözcük bilgisinin %30’unu, ses bilgisel farkındalık becerisinin %47’sini, harf bilgisinin %23’ünü yordadığı görülmüştür. Buna karşın bilişsel performans sisteminin dinlediğini anlama becerisinin yordayıcısı olmadığı görülmüştür. Bilişsel performans sisteminin tüm alt boyutlarının %36’sını yordadığı görülmüştür. Çalışmanın bulguları alan yazındaki bilgiler doğrultusunda tartışılmıştır.
The aim of this writing is to examine early literacy skills, expressed as writing vocabulary, phonological awareness, letter knowledge, listening comprehension between 60-72 months, planning, simultaneous, attention and successive cognitive assessment and the basic dichotomy. For this purpose, the relational scanning model was used in the study. Participants of the study consist of 124 children between 60-72 months attending pre-school education institutions in Istanbul. Early Literacy Test (EROT) and the Cognitive Assessment System (CAS) were used to collect data. In the analysis of the data; Pearson Correlation Analysis among parametric techniques, were used. Also, Simple Linear Regression Analyzes were used to determine how early literacy skills predicted the cognitive performance system. A significant relationship was found between vocabulary knowledge and the Cognitive performance system. It was observed that the cognitive performance system predicted 30% of vocabulary knowledge, 47% of phonetic awareness skill, and 23% of letter knowledge. It was observed that the cognitive assessment system predicted 30% of vocabulary knowledge, 47% of phonetic awareness skills, and 23% of letter knowledge. However, it was observed that the cognitive performance system was not a predictor of listening comprehension. It was seen that early literacy skills predicted 36% of all sub-dimensions of the cognitive performance system. The findings of the study were discussed in line with the information in the literature.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Erken okuryazarlık, Sözcük bilgisi, Harf bilgisi, Sesbilgisel farkındalık, Dinlediğini anlama, Bilişsel değerlendirme sistemi, Pass teorisi, Early literacy, Vocabulary, Letter knowledge, Phonological awareness, Listening comprehension, Cognitive assessment system, Pass theory

Kaynak

Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

6

Sayı

2

Künye

Doğan, H. ve Enerem, D. (2022). 60-72 ay arası çocuklarda erken okuryazarlık becerileri ile bilişsel değerlendirme sistemi arasındaki ilişkinin incelenmesi / Investigation of the relationship between early literacy skills and cognitive assessment system in children between 60-72. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 6(2), s.337-363.